Belföld

Hivatalosan is katasztrofálisak a magyar utak

A magyar utak fele megbukott a szakmai megmérettetésen, burkolatuk állapota az Országos Közúti Adatbank szerint rossz minősítést kapott - írta a Népszabadság.

A júniusi adatok alapján a burkolat állapota csak az országos közutak 8,2 százalékán, 2553 kilométeren nevezhető jónak, megfelelőnek 6,5 százalék, vagyis 2009 kilométer, míg tűrhetőnek 20,8 százalék, 6433 kilométer minősül, a fennmaradó 64 százalék, majdnem húszezer kilométer minőségéről jobb inkább nem beszélni – derül ki a Népszabadságból.

A lap számításai szerint ezermilliárd forintra volna szükség a 31 ezer kilométeres országos közúthálózat állagromlásának megállításához. Ehhez azonban ennek az összegnek egyszerre rendelkezésre kellene állni és az alsóbbrendű négy-öt számjeggyel jelölt utakra csak a kátyúzás erejéig fordítanának figyelmet.

Ha azonban az állagromlás megállításával nem elégednénk meg, akkor háromezer milliárdra lenne szükség, vagy legalább az elkövetkező tíz évben évente 300 milliárdot kellene fordítani a kilométerenkénti 100 millió forintos útfelújításra. Ennyi pénz azonban a közeljövőben szinte biztosan nem lesz, ahogyan erre a területre eddig sem jutott.

Az útjaink katasztrofális állapotát az is jelzi, hogy míg 15 évesre tervezik az élettartamukat a következő felújításig, nálunk a főutak aszfaltfelületének átlagéletkora 17 év, a mellékutaké 29. A pályaszerkezeté azonban 34 év. A legrégebbi útszakaszt 1907 óta használják a közlekedők a 10-es főúton.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik