Belföld

Dübörög a propaganda a helyi lapokban

Bár hivatalosan csak szombaton kezdődött el a kampány az őszi választásokra, a közpénzből fenntartott önkormányzati lapok folyamatosan fényezik a helyi potentátokat. Igazi gyöngyszemekre akadtunk.

A múlt héten írtunk róla: európai viszonylatban is példátlan propagandatevékenységet folytat a magyar közmédia, évente 78 milliárd forint közpénzt égetve el. De vajon mi a helyzet a szintén adóforintokból működő önkormányzati újságoknál? Körbenéztünk.

Cicanadrágban kocogó Páva Zsolt

Egy ufómagazinba oltott bulvárlap vizuális igényességével, 11 különböző színű címfelirattal és cicanadrágban kocogó Páva Zsolttal támad a Pécsi Hírek augusztus 18-ai száma. Futással lazít a polgármester – hirdeti a címlap, és a nyomatékosítás kedvéért „Nem a tévé előtt ül munka után!” felkiáltással is megtoldják az exkluzív információt.

 

Fotó: pecsma.hu

A cikkből kiderül: „egy-egy hosszú nap után nem a TV elé heveredik, hanem futócipőt húz és nekivág a Mecseknek Páva Zsolt.” A polgármester úr a riporter kemény keresztkérdéseire válaszul elmondja: „Ha van egy probléma, amit nem könnyű megoldani, akkor szinte biztos, hogy az erdőben megtalálom a megoldást.” Az írásból kiderül az is: a polgármester esős időben történelmi témájú könyvekkel szereti múlatni az időt, valamint hogy „van egy titkos kikapcsolódása is, mégpedig a fűnyírás”.

A pécsieknek egyébként minden okuk megvan rá, hogy elégedettek legyenek a városvezetéssel, legalábbis ha a Pécsi Hírekre hagyatkoznak. Néhány bombasztikus cím a közelmúltból:

  • Tízmilliárdok szakadhatnak Pécsre
  • Megint új buszokat vesz a város
  • Bombanő szóvivők Pécsen
  • Milliárdos egészségközpont épül
  • Több pénz a polgárőröknek
  • Épülhet az új sportcsarnok
  • Még több rendőr Pécsen
  • Fiával szurkolt Páva Zsolt
  • Nagyot álmodott Pécs
  • Elégedettebbek a pécsiek

A Pécsi Híreket az a Pécs Médiaközpont Kft. tulajdonolja, amelynek elnöke a HírTV-től érkezett Kapitány Gergely és amelyik csak 2012-ben 138 millió adóforintot kapott az önkormányzattól.  

Az elképesztően varázslatos Debrecen szebb, mint valaha

Az Átlátszó.hu oknyomozó portál számításai szerint az elmúlt években több mint 670 millió forint közpénzt költött a saját médiumaiban való hirdetésre a debreceni önkormányzat. A helyi vagyongazdálkodási holding tartja fenn a Debrecen TV-t, a dehir.hu hírportált, valamint a Debreceni Korzó című nyomtatott „kulturális kiadványt”. A város tulajdonában lévő Cívis Ház Zrt.-nek szintén van egy saját lapja, a Debreceni Városközpont Magazin.

A Debreceni Korzó áprilisi választások előtti száma öt fényképen mutatja Kósa Lajos polgármestert. A pozitív hangvételű cikkek változatosak: Kósa Lajos a tízezredik állampolgári eskütételhez gratulál, Kósa Lajos a parkerdő rekonstrukcióját dicséri, Kósa Lajos szobrot avat, Kósa Lajos márciusi beszédet mond, Kósa Lajos a rászoruló gyerekeknek segít.

Fotó: dehir.hu

Ugyanez az újság két hónappal az októberi választások előtt már Papp László alpolgármestert, Kósa kijelölt utódját futtatja. A fényképekkel bőségesen illusztrált riportokban Papp László parkerdőt avat, középkorú debreceni hölgyet ölelget, a közvilágítást korszerűsíti, valamint “lélegzetelállító látványosságot” ad át.

Fotó: Debreceni Korzó

Az önkormányzat médiaportfóliójához tartozó Dehír sem fukarkodik a jelzőkkel, ha a debreceni városvezetés sikereiről kell beszámolni. Néhány dehir.hu-s cím az elmúlt hónapból:

  • Még több utcában lesz díszburkolat Debrecen belvárosában
  • Elkészült a Békás-tó – szebb, mint valaha!
  • Elképesztő rekord: hetvenezren buliztak a Campus Fesztiválon
  • Varázslatos látványosság a Nagyerdőben: átadták a Ködszínházat
  • Példátlanul sok pénz jut az idén intézményfelújításra Debrecenben

Kothencz János tojásai

Zavarba ejtő szervilizmussal magasztalja a Fidesz szegedi polgármesterjelöltjét a SzegedMa.hu portál. A híroldal érdekessége, hogy bár nem önkormányzati, hanem magánmédium, piaci hirdetéssel csak elvétve találkozni rajta. Ellenben a Szegedi Hőszolgáltató Kft. vagy a Szegedi Környezetgazdálkodási Kft. hirdetései állandóan címlapon vannak, akárcsak egy Kothencz János életrajzára mutató nagyméretű, fényképes banner.

Egyik legfrissebb írásuk apropója, hogy Kothencz János egy étteremben „nyolc tojásból készített tükörtojást rendelt néhány szelet sültszalonna-feltéttel.” A kedélyes imidzsfotóval illusztrált írásból kiderül még, hogy „barátja, Mihálffy Béla rántott sajtot majszolt sült krumplival.” A tényfeltáró riporter neki is szegezte a kérdést: „Miért éppen krumpli?!” Idézzük a választ: „>>Azért, mert szeretem<< – felelte, és tekintetét Kothencz János tojásaira szegezte.” A cikket egyébként senki nem merte a nevével vállalni.

Fotó: SzegedMa.hu

A Szegedma.hu teljesen nyíltan agitál a Fidesz jelöltje mellett. Egyik friss írásuk címe például: „Szavazzanak meg öt jó évet!” A „Kothencz János” címkére kattintva pedig kiderül: Teréz Anya elbújhatott volna a Fidesz polgármester-jelöltje mögött:

  • Kothencz János árvízkárosult gyerekeket ajándékoz
  • Kothencz új játszótereket ígér
  • Kothencz János a választópolgárok gyűrűjében pózol
  • Kothencz János új kenyeret szentel
  • Kothencz János kutyát simogat.

(További remekbeszabott Kothencz Jánosos gyűjtés a kothenczjanoslookingatthings mikroblogon.)

Hatékony a propaganda

Polyák Gábor médiajogász szerint a demokratikus kultúra fontos mutatója egy országban, hogy a politika képes-e önuralmat gyakorolni. A mi politikusaink még mindig az “aki fizeti a zenészt, az rendeli a nótát” – logika alapján viszonyulnak a médiához. A szakember szerint a fent citált médiumok nem tekinthetők sajtóterméknek abban az értelemben, hogy a sajtó semmiféle funkcióját nem töltik be. Bár nagyon átlátszó és primitív propagandatevékenységet folytatnak, mégis hiba volna alábecsülni a hatásukat. Az ingyenes terjesztés miatt nagy hatékonysággal eljutnak a háztartásokba, az emberek pedig jellemzően azt olvassák, amihez minimális energiabefektetéssel hozzáférnek. A kutatások szerint a társadalmi státusz és az iskolai végzettség emelkedésével az objektív tájékozódás igénye is növekszik, de még mindig széles az a társadalmi réteg, akikre a legnyilvánvalóbb manipuláció is hatással lehet.

Felháborító önfényezéssel találkozott lakóhelyének önkormányzati újságjában? A lefotózott vagy beszkennelt cikket küldje el a viktor.mandula@sanomamedia.hu címre! 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik