Belföld

Döntöttek a 3-as metróról

A Fővárosi Közgyűlésben a Fidesz mellett, az MSZP és a Jobbik is támogatta a javaslatot.

Döntött a Fővárosi Közgyűlés hétfői rendkívüli ülésén a 3-as metró felújításával kapcsolatos feladatok végrehajtásáról, köztük a szükséges hitelfelvétel előkészítéséről, valamint arról, hogy felkérik a BKV Zrt.-t a szerelvények felújítására vonatkozó tender kiírására.

A testület a javaslat elfogadásával deklarálta a beruházás “végrehajtásának prioritását”, valamint döntöttek arról is, hogy a kormány határozatával összhangban felkérik a BKV Zrt.-t a 3-as metróvonal járműparkjának felújítására vonatkozó tender kiírására. Ebben az előterjesztés szerint folyamatosan együtt kell majd működnie a fővárosi önkormányzattal és a BKK Zrt.-vel.
 A közgyűlés hétfői döntésével felhatalmazta a főpolgármestert a hitelfelvételhez szükséges minden előkészítés és tárgyalás lefolytatására, továbbá arra, hogy a 3-as metró járműparkjának felújítását szolgáló finanszírozási konstrukciót és a szükséges garanciális feltételrendszert a nemzeti fejlesztési miniszterrel egyeztesse és a szükséges döntési javaslatokat terjessze a testület elé. A testület az előterjesztést 28 igen és 2 nem szavazat ellenében fogadta el, a Fidesz mellett, az MSZP és a Jobbik is támogatta a javaslatot, kizárólag az Együtt-PM független képviselői voksoltak nemmel.

Minimum 20 évet nyerhetünk

A Fővárosi Közgyűlés a főpolgármestert felhatalmazta arra is, hogy a 3-as metró infrastruktúrájának felújítása kapcsán a finanszírozási lehetőségekről a kormánnyal folytassa a tárgyalásokat, arra is tekintettel, hogy a kormány mérlegeli európai uniós vissza nem térintendő támogatás biztosítását a beruházáshoz.

Az előterjesztés szerint a szükséges felújítással a 3-as metró járműparkjának élettartama minimum húsz évvel hosszabbítható meg. “A járműpark felújítása a vonal üzemi fenntartása mellett várhatóan több évet fog igénybe venni” – áll a javaslatban. Mint az előterjesztésben írták, a finanszírozási konstrukció kidolgozása és a kormányzattal, valamint a lehetséges finanszírozókkal való egyeztetése a járműfelújítás megkezdésének feltétele. A felújítási tender mielőbbi indítása érdekében a tárgyalásokat még idén ősszel le kell folytatni.

A konkrét hitelfelvételről a potenciális finanszírozókkal – különösen az Európai Beruházási Bankkal (EIB), az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal (EBRD), a Magyar Fejlesztési Bankkal (MFB) és a kereskedelmi bankokkal – történő egyeztetések és a kormányzati tárgyalások lezárása után lehet konkrét döntést hozni – olvasható az előterjesztésben.

Új kocsik csak EU-s pénzből jöhetnének

Tarlós István főpolgármester az ülésen elmondta, igyekeznek megoldani azt, amit évtizedeken keresztül senki nem oldott meg. A szerelvények felújításához szükséges hitelfelvétel kapcsán emlékeztetett, hogy a kormány megszüntette az önkormányzat 180 milliárd forintnyi hitelállományát. Most ennek mintegy egyharmadáról van szó – jegyezte meg.

Közölte, új szerelvényeket csak európai uniós támogatással tudnának vásárolni, és a kormány a szerelvények felújítását támogatta.

Tarlós István bejelentette azt is, hogy György István benyújtotta lemondását fővárosi képviselői mandátumáról és főpolgármester-helyettesi megbízatásáról július 30-i hatállyal. György Istvánt Orbán Viktor miniszterelnök Budapest Főváros Kormányhivatalának vezetőjévé nevezte ki.

220 szerelvényt újítanak fel

A hármas metró szerelvényeinek felújítása elindulhat, az infrastruktúra felújításának finanszírozásáról még egyeztet a főváros a kormánnyal – mondta Tarlós István főpolgármester hétfői sajtótájékoztatóján. Tájékoztatása szerint mintegy 220 metrószerelvényt kell felújítani, de például 40-50 EV3 jelzésű szerelvényt nem érdemes. Hozzátette: cserélni kell a jelfogó berendezéseket is.

Kitért arra, hogy új szerelvények vásárlását tartaná a legjobbnak, de azt csak uniós támogatással lehetne vásárolni, míg a felújításra képes a város is. A kormány a kevésbé költséges felújítás mellett foglalt állást, ami 20-25 évvel meghosszabbítja a szerelvények élettartamát – fejtette ki, hozzátéve, hogy a felújítás költsége 60-65 milliárd forintra tehető, szemben az újak beszerzésével, amely 90 milliárd lett volna. A szerelvények felújításával 2015 végére, 2016 elejére végezhetnek – hangoztatta Tarlós István.

Nem kampánykérdés

A főpolgármester párhuzamot vont azzal, hogy a kettes metró vonalán 1997-ben kezdődött a felújítás tervezése, s 2010-ben még nem voltak szerelvények és biztosítóberendezések. Rámutatott: a megvalósításhoz a hármas metró esetében is idő kell. Szavai szerint ezen a vonalon 1976 óta nem végeztek érdemi felújítást, s 2010 előtt egyszer sem tárgyalt róla a Fővárosi Közgyűlés.

Elmondása szerint a munka kettéválik, a szerelvények mellett a teljes infrastruktúra is felújításra szorul. A négy elem, vagyis az alagút, a pálya, a biztosító berendezések és az állomások felújítása várhatóan 2019-ig történik meg, a főpolgármester e kérdésben még egyeztet Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszterrel arról, hogyan lehet uniós támogatást bevonni a több mint 100 milliárd forintos beruházásba.Tarlós István kijelentette: ma bátran fel lehet ülni a hármas metróra, csak forgalombiztos szerelvények közlekedhetnek. Megjegyezte azt is, hogy felújítást nem kampánykérdésnek, hanem műszaki-gazdasági kérdésnek tartja.

 

Olvasói sztorik