Belföld

Saját csapdájában az RTL

Mennyire lehet hiteles, amikor egy hiteltelen hiteltelenít? Gigaelemzés a XVIII. századtól az Orbán-kormány elleni harcig.

A Méltányosság Politikaelemző Központ kutatási igazgatója az RTL Klub és a Fidesz-kormány háborúja kapcsán – a szembenálló felek álláspontjának hosszas ismertetése, és egy igen alapos nemzetközi kitekintés után – egy olyan új szempontot vet fel, amely túlmutat a küzdelmen és a reklámadón. Zsolt Péter megkérdőjelezi a kereskedelmi csatorna háborús stratégiáját, ami egyelőre „nem más, mint a kormány leleplezése és hiteltelenítése”. Emlékeztet ugyanakkor arra, mennyit ártottak a kereskedelmi csatornák a magyar politikai kultúrának és a demokráciának azzal, hogy csak pénzt akartak keresni, nem tájékoztatni.

Vissza a XVIII. századba

„Ez a médiaetikai szempontból megkérdőjelezhető mentalitás hitelességvesztéssel jár együtt, miközben az információs társadalom nem működik hitelesség nélkül. Hogy ez a kijelentés ne maradjon közhely, hadd tegyük hozzá, hogy egy különös médiatörténeti szakaszban vagyunk, mert ma a hitelességet a személyességgel próbálják biztosítani. Ez volt jellemző a XVIII. századra: az emberek azért hittek el egy információt, mert X.Y mondta, mert ő személyes garanciát jelentett, mert ő maga látta stb. Később a hitelesség feltétele az objektivitás lett, objektív pedig csak az lehet, aki kívülálló, aki nem érintett, akinek a személye másodlagos; a hitelességre nem a személy, hanem maga a médiavállalkozás intézménye lett a garancia.”


Fotó: MTI 

Hitelességi csapdában 

Zsolt Péter szerint az RTL Klubnak jelenleg egyszerűn nincs erkölcsi tőkéje, hitelessége, amelyre pedig most a kormánnyal szembeni harcában szüksége lenne. Visszaütött, hogy korábban nem volt kritikus (nem ellenzéki), objektivitásra törekvő, a nézőket felnőttnek tekintő hírműsora. A hitelességet „nem lehet vezényszóra, egyik napról a másikra megteremteni”, és a hitelesség szempontjából káros, ha egy médium „küldetését egy politikai szereplő lejáratásában látja”. Az igazság kiderítésének a következménye lehet egy politikus megbuktatása, de célja nem. Az RTL „új” híradója a kormánnyal folytatott küzdelemben egyelőre nem tud hiteles lenni. Nem azért, mert téved, hamisat állít, alaptalanul vádol, hanem azért, mert nem halmozott föl erkölcsi tőkét. Az állampolgárokra hathat, akár változást is okozhat a politikai vonzódásokban, választásokban, de ez ugyanolyan kétséges, mint az, hogy erre az RTL Klubnak számottevő esélye lenne egyedül. Zsolt Péter szerint éppen ezért a média szereplőinek nemcsak konkrét ügyekben kellene összefogniuk, hanem olyan elveket megfogalmazniuk, „amelyekkel minden intézményes médiavállalkozás egyetérthetne, vagy legalábbis rábólinthatna, s amelyek így egy új hazai nyilvánosság alapzatát adhatnák”. Ilyen elv lehetne például, hogy a vitáknak és ne azok végeredményének adjanak teret.

A teljes elemzés itt!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik