Belföld

Hétmilliárdból szépülnek a győri folyópartok

24.hu
24.hu

2014. 03. 05. 07:00

Sétány, lépcsők, díszburkolat és kikötőbak is kerül a Mosoni-Duna és a Rába partjára.

Győr és Mosonmagyaróvár belterületén már folynak a partrendezési munkák: a vizes élőhelyek, holtágak rehabilitációjára kerül sor. Győrben a Mosoni-Duna és Rába folyó belterületi partjait érinti a projekt.

Azért van szükség erre a beruházásra, mert a vízszintek az utóbbi évtizedekben jelentősen csökkentek. Negyven év alatt a Mosoni-Duna torkolatában 188 centiméteres süllyedés keletkezett. A Rába győri vízmércéjét vizsgálva a középvízi trend 100 centimétert, a kisvízi 86 centimétert süllyedt. A medrek érdességének csökkentésével remélhetően kisebb mennyiségű iszap rakódik le, és a partok tisztítása is könnyebbé válik.

Zsilip is lesz 900 millióból

A Mosoni-Duna és Lajta folyót érintő munkálatok költsége mintegy 6,2 milliárd forint, melyből a győri beruházások mintegy 1,5 milliárdba kerülnek, illetve a Püskpökerdei holtág új beeresztő zsilipje 900 millió forintba fog kerülni.

Az eredeti tervek szerint 2014. év végéig tart a projekt, de a rendkívüli árvíz és a nagyvizes időszakok miatt csúszhat a munka.

Győrben a Mosoni-Duna balpartján a Víztükör utcától az Aranypart strandjáig betonba ágyazott terméskő burkolat és 1,5, valamint egy  3,5 méter szélességű padka is épül. A padkáról a vizet lépcsőkön lehet majd megközelíteni, melyek 30-210 méter közötti távolságban épülnek és 2-5 méter szélesek lesznek. A lépcsők mindkét oldalán, ezen kívül 40 méterenként kikötőbakokat helyezünk a padka szélére.

Bozót helyett sétány a hidak között

A Széchenyi híd – Víztükör utca közötti partszakasz (a Víziváros felőli oldalon) eddig megközelíthetetlen, bozótos vízpartján rendezett partot alakítanak ki. A kivitelezés munkái a befejezéshez közelednek, jelenleg a rézsűlépcső építési munkái vannak folyamatban, továbbá finom tereprendezési, fűmagvetési és helyreállítási munkák vannak hátra, amit a közeljövőben az időjárás függvényében végez el a kivitelező.

A Széchenyi híd – Jedlik híd közötti szakaszon a partbiztosítás alacsonyabban kezdődik. A régi feliszapolódott lábazati kőszórásnál csak fél méterrel magasabban fog húzódni a kiépített vasbeton padka. A jelenlegi burkolatot elbontják, helyette lankás, füves rézsű veszi át a területet.  A Kossuth és Széchenyi híd között a rézsűburkolat építése, valamint a többcélú padka építése jelenleg is zajlik.

Az Aranypart után a Püspökerdei átvágás bal partján, mederszélesítés végeznek és lankás partot alakítanak ki. A partél és a töltés melletti hullámtéri erdő között fenntartóút (földút) létesül. A munkák befejezés előtt állnak.

A Mosoni-Duna jobb partján szintén összefügg padka épül egészen a Széchenyi hídtól a Rába Petőfi hídjánál lévő parkolóig.

Partépítés (duna, építés)

Az Iparcsatorna és a Széchenyi híd között (Gyárváros felöli oldal) a jelenlegi széles meder egy részét betöltik, így lankás part alakult ki. A területen a műszaki lehetőségeket figyelembe véve a lehető legtöbb fát meghagyják.

A Széchenyi hídtól felfelé egészen a Rábca régi torkolatáig hasonló betonba ágyazott kőburkolat és vasbeton padka készül.

A Széchenyi híd és a Kossuth híd között a meglévő burkolatot helyreállítják, és alatta 1,5 méter széles vasbeton padka épül. A Dunakapu téri zebra felett a padka fokozatosan szélesedik ki 3,5 méterre. A Dunakapu téren továbbra is lehetőség lesz hajók kikötésére. A munkák itt folyamatban vannak.

A Kossuth híd és a Rába torkolata között már 3,5 méteres széles lesz a padka. Az itt lévő csónakleeresztő rámpát az önkormányzat áthelyezi az Aranypartra.

A Győri strand mellett a meglévő burkolathoz csatlakozik a vasbeton padka, és az alatt a medert szűkítik. Itt lankás, füves, a víz közelben kavicsos rézsűt alakítanak ki. A Rába és a Mosoni-Duna torkolatánál, a strand csücskében a padka kiszélesedik, és a szobor alatt kis teraszt képez. A strand teljesen megkerülhető lesz, hiszen a padka és a partbiztosítás a Rába felöli oldalon is folytatódni fog a jelenlegi burkolathoz igazodva.

A Jedlik híd feletti szakaszon (az Amstel Hattyú térségében) jelentős lankás partbetöltést terverznek, melyet füvesítenek. A 1,5 méter széles padkát itt is betonba rakott terméskő biztosítás védi.

A Rába bal partján a torkolattól a Radó sziget csücskéig, a jobb partján a torkolattól a Petőfi hídnál lévő parkolóig ugyanolyan kövezés készül, mint a Mosoni-Dunán.

Rába jobb partján – A torkolattól kiindulva a meglévő burkolat helyreállításával 3,5 méter széles padkát alakítanak ki, mely a vársarokhoz közelítve a hely hiánya miatt kissé beszűkül.

A vársarok környezetében majdnem a Kettős hídig a padka alatt a megszokottnál meredekebb rézsűvel burkolt támfal épül. A várfal sarkát a meglévő szinten lehet megkerülni, és a kapcsolat rampákkal lesz biztosítva a füves terekhez, a padkához, és egy közbenső szinten kialakított padkához. Itt széles lépcsősorokat alakítanak ki, melyek alkalmasak lesznek kiülésre, nyugodt pihenésre.

A Kettős hídtól felfelé, egészen a Tűzoltóságnál lévő parkolóig 3,5 méter széles vasbeton padkát építenek a meglévő burkolathoz igazítva.

A víziszínpadnál megmarad a széles, lapos lépcsősor, és az alatt (és az új padka között), annak szélességében a jelenlegi partbiztosításhoz illeszkedően szintén lépcsősort építenek.

Az 1-es út hídja és a Tűzoltóságnál lévő parkolóban lévő étterem között lábazati kőszórás biztosítása mellett mederanyagból feltöltött füves padka épül. Ezen a szakaszon az előkészítő munkák befejeződtek, ha az időjárás lehetővé teszi, a Tűzoltóság felőli oldalon a lábazati kőszórást elkezdik a szakemberek.

Rába bal partján – A strand mellett 1,5 méter széles padkát.

partépítés rába (rába, partépítés)

A Radó sziget mellett a meglévő partbiztosítás burkolata alatt alakítják ki a 1,5 méter széles padkát, melyet rampákkal és lépcsőkkel kötnek össze a szigettel.

A Petőfi híd felett a meglévő burkolat megmarad, a tisztítása, irtási munkái már megtörténtek. A régi partbiztosítást fel kell újítani, a lábazati kőszórást meg kell erősíteni, a jelenlegi lábazat felett pedig padka épül..

A jelenlegi Püspökerdei műtárgy beeresztő zsilip annak állékonysági problémái miatt meg lesz szüntetve, jelenleg az új műtárgy építésének befejező munkái zajlanak. A zsilip, ill. a Mosoni-Duna torkolati mű megépítését követően a Püspökerdei holtág kishajókkal behajózható lesz (árvízmentes időszakokban).

 

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Kecskemét, 2017. szeptember 21.
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter (b) és Christian Wolff, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. (MBMH) ügyvezető igazgatója (az autóban) a Mercedes-Benz gyár összeszerelő üzemében Kecskeméten 2017. szeptember 21-én. Ezen a napon letették az autógyár közvetlen szomszédságában felépülő új képzési központ alapkövét.
MTI Fotó: Ujvári Sándor
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.