Belföld

A korai iskolaelhagyásról Szegeden

Bennmaradás – Talpra állás címmel március 13-án, csütörtökön a korai iskolaelhagyás megelőzése céljából a Tempus Közalapítvány konferenciát szervez.

Ez az esemény a negyedik abból az összesen hétalkalmas konferenciasorozatból, melyet 21 megyei koordinátorral együttműködésben 2013 novemberétől 2014 márciusáig valósítanak meg országszerte.

A rendezvénysorozat célja, hogy felhívja a figyelmet az iskolából végzettség nélkül kikerülők problémáira – szektorközi együttműködések helyi szintű elősegítésével és a helyi működő megoldások terjesztésével, megismertetésével.

A dél-alföldi régióban rendezendő esemény központi témája annak közös megfogalmazása, hogy a 15-24 év közötti fiatalokkal foglalkozó, különböző szakterületen dolgozó szakemberek mit tudnak együtt tenni azért, hogy minél több diák befejezett végzettséggel hagyja el az iskoláját, azaz „bennmaradjon”. Illetve a korai iskolaelhagyókat segítsék mielőbb végzettséghez juttatni, azaz „talpra állni”.

A konferencia célja, hogy az egyes megyékből érkező szakemberek a délelőtti előadások információi és saját tapasztalataik alapján, a kiscsoportos műhelybeszélgetéseken, közösen fogalmazzák meg, hogy ki, mit tehet a korai iskolaelhagyás megelőzéséért, a fiatalok végzettséghez juttatásáért?

A QALL (Qualification for ALL) – Végzettséget mindenkinek! című projektet a Tempus Közalapítvány és két hazai partnerszervezet, a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közhasznú Nonprofit Kft. és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet közösen valósítja meg az Európai Bizottság és az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával.

A projekt célja, hogy hazai és nemzetközi kutatási tevékenységgel, széleskörű társadalmi konzultációval, továbbá szakpolitikai ajánlásokkal segítse a korai iskolaelhagyás megelőzését.

Statisztika

A korai iskolaelhagyás mértéke az Európai Unióban és Magyarországon.

Foglalkoztatási arány az Európai Unióban és hazánkban a különböző iskolai végzettséggel rendelkező fiatalok (20-24 évesek) körében, 2012-es adatok alapján.

A probléma aktualitása

Mivel a gazdaság fejlettsége, a foglalkoztatottság és az iskolai végzettség szoros összefüggést mutat, az Európai Unió kiemelt figyelmet fordít a korai iskolaelhagyás problémájára. A 2020-ig kidolgozott gazdasági-társadalmi stratégiában (EU2020) öt kiemelt célérték került meghatározásra, melyek egyike a korai iskolaelhagyók EU-s szintű arányának 10% alá szorítása. Magyarországon ez az arány jelenleg 11,5%. Ez azt jelenti, hogy a 18-24 éves korosztály ekkora része középiskolai végzettség nélkül fejezi be tanulmányait (szakképzettséggel és érettségivel sem rendelkezik) és nem vesz részt oktatásban, képzésben sem.

Megoldás

A fellépés egyik legfőbb eszköze a széleskörű társadalmi egyeztetés, melynek részekéntmegyei koordinátorhálózatot hoztak létre a téma iránt elkötelezett, több szektorból (oktatás és képzés, szociális terület, foglalkoztatás) érkező, a szakmai közvéleményre hatni tudó 21 szakember bevonásával.

A megoldás kulcsa a minőségi oktatáshoz való hozzáférés kiterjesztésében, a rugalmas, egyénre szabott tanulási utak biztosításában és a tanulási utat támogató, az oktatási, az egészségügyi, a szociális, a foglalkoztatási és igazságügyi szektorok együttműködésén alapuló szolgáltató-rendszerben rejlik.

A konferenciák egyik fontos célja, hogy jó példák bemutatásával és párbeszéd elindításával rávilágítsanak a társszektorok közti együttműködés fontosságára és helyi szinten segítsék, erősítsék a társszektorok közti együttműködések gyakorlatát.

A projekt végén a felhalmozódó sokféle tudásból és tapasztalatokból egy zárókiadvány összeállítását is tervezik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik