Belföld

Tanács az új évre: ne fogadkozz, inkább tervezz!

batyi-zoltan
batyi-zoltan

2014. 01. 02. 10:51

Szilveszteri koccintás alkalmával nagyon sokan tesznek újévi fogadalmat, de kutatások bizonyítják az emberek 75-80 százaléka nem képes ezt megtartani. Vajon miért?

Korábban a témában:

– Szerencsére egyre többen fogadkoznak úgy, hogy az új esztendőben egészségesebb, sportosabb életet élnek. Viszont kifogások tömege sorolható fel, hogy miért nem vagyunk képesek teljesíteni a megfogadottakat.Én, mint sportoló és edző szeretnék egy kis segítséget nyújtani abban, hogy az ünnepek alkalmával eltunyult testünket, újra működőképessé tegyük. És ne a fogadalomban elhangzó szavakban, hanem a tettekben keressük a megoldást – mondta Lajkó Krisztián, lapunk állandó fitnesz szakértője, amikor az ünnepek elmúltával arra kértük, segítsen olvasóink “megfáradt” testén.

– A legfontosabb: higgyük el, elszántáságunk sikerhez vezet. Ehhez persze ésszerű fogadalomra van szükség. Gondoljuk át, miért is tettünk fogadalmat, és ha a fogadalom túl nagy, ésszerű felosztani kisebb célokra. Az esetleges kudarcok ne tántorítsanak el, jót tesz megosztani másokkal a kisebb sikereket, akadályokat. Nem szabad kísértésbe esni, csak a cél lebegjen a szem előtt – fogalmazott Krisztián, aki már rengeteg embert cibált ki a lustaságból, és tett erős (izomban és akaratban is erős…) emberré.

21 nap alatt válik szokássá

– Mint legtöbb esetben, bármi is legyen a fogadalom, érdemes a célhoz vezető stratégiát kidolgozni, ez segíthet, irányt mutathat és bár mindig vannak és lesznek buktatók, sokszor segítséget adhat. Határozzuk el magunkat, és irány az edzőterem, sportpálya, uszoda. Ha teljesen kezdő, újrakezdő az olvasó akkor tudnia kell, hogy egy új tevékenység kb. 21 nap után válik szokássá, megszokottá és úgy fél év elteltével láthatóvá, észrevehetővé válik a test és a személyiség változása is. Ahhoz, hogy biztos elérjük a kitűzött célunkat, nem elég csak a mozgásra koncentrálnunk, ugyanilyen fontos a táplálkozás és a pihenésre, regenerálódásra való odafigyelés is.

– Legyen a kitűzött cél az alakformálás, izomtömeg növelése, testsúlycsökkentés, tisztában kell lenni a határainkkal. Ha bizonytalanok vagyunk vagy kétségeink támadnak, inkább kérdezzünk meg egy szakembert, mint az internetről vagy a baráti társaságunkból, esetleg valamilyen bulvárlapokból vegyünk útmutatót – tanácsolja Krisztián.

Segítenek a szabályok

– Ahhoz, megfelelő minőségben stressz és sérülésektől mentesen tudjunk haladni a sikerhez vezető úton, be kell tartanunk néhány alapszabályt. Ilyen a fokozatosság okozatosság elve. Vagyis kezdetben kis terheléssel kell végezni a sportmozgást, amíg a test (szív, tüdő, ízület, izom…) hozzá nem szokik a terheléshez. A másik a bemelegítés. Ilyenkor előkészítjük a testünket, szervezetünket a fizikai igénybevételhez a vérkeringés felgyorsul és beáll. A cél elve azt jelenti – túl a fogadalmon -, hogy a végcélt felosztjuk kisebb sikercélokra, ahol nyomon követhető a fejlődés. Az időtartam elve alapján kezdő, de középhaladó haladó szinten sincs szükség maratoni edzésidőtartamra (kivétel, ha valóban arra készülünk). Az edzés legyen 1-1,5 óra, kivéve a túrázást, ez természetesen lehet hosszabb is. Húsz percnél rövidebb edzések élmény dúsak lehetnek, de hatásuk alig van, tehát fejlődést nemigen lehet várni tőlük. A 1,5-2 óránál hosszabb ideig tartó edzés esetén elgondolkodtató, mennyi is belőle az aktív rész.

Heti 3-4 edzés javasolt

– Az intenzitás elve szorosan összefügg a fokozatosság elvével, hiszen a fejlődéshez megfelelő terhelés (esetlegesen sebesség, lépésszám…) is hozzá tartozik. A túl alacsony intenzitáskor elmarad vagy lassú a fejlődés, míg ha túl magas akkor sérüléshez vezethet. A rendszeresség elve arra utal: csak akkor lehetséges a fejlődés, ha az adott sporttevékenységet, mozgásformát rendszeresen, periodikusan végezzük – mondta Krisztián, aki hozzátette: heti 3-4 edzést javasolna. Érdemes kialakítani egy edzésritmust. Határozzuk meg, melyek legyenek az edzésnapok, azon belül is érdemes felosztani, hogy melyik napon milyen izomzat, mozgásforma következik, mikor van pihenés, regeneráció.
– Nem az edzőteremben, sportpályán következik be a fejlődés, hanem este a pihentető alváskor vagy az azt követő napokban, amikor a lehetőségekhez képest „pihentetjük” a megdolgoztatott izomzatot testrészt, testünket. Nem legyünk türelmetlenek, és higgyük el: életünk, akár a testünk formálható, alakítható, csak rajtunk múlik, milyenné formájuk – mondta Lajkó Krisztián.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Megszólalt Havas Henrik

Kommentek

NEW YORK, NY - DECEMBER 09: People carry signs addressing the issue of sexual harassment at a #MeToo rally outside of Trump International Hotel on December 9, 2017 in New York City.   Stephanie Keith/Getty Images/AFP
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.