A négy szocialista képviselő előterjesztését azzal indokolta, hogy a parlamentnek fel kell lépnie az üzemanyagárak tartósan magas szintje ellen. A szocialisták emlékeztettek rá, hogy a Fidesz „ellenzékben hangosan, több alkalommal követelte az üzemanyagárak csökkentését”, de most nem csinál semmit, noha a kormányváltás óta több mint 100 forinttal drágultak az üzemanyagok.
Az ellenzéki párt elismerte, a kormány nem tehet róla, hogy a kőolajpiac jegyzésárai miként alakulnak a világ tőzsdéin, de a forint árfolyamára, az inflációra hatása van gazdaságpolitikájának. A kőolajpiaci jegyzésárak tartósan 100 dollár felett járnak. Egyes elemzők szerint ez az elhúzódó közel-keleti válság hatására akár a duplája is lehet. Mindez azt is jelenti, hogy a Fidesz által elviselhetetlennek tartott 300 forintos benzinár helyett közeledni fogunk az 500 forintos üzemanyagárhoz.
Szerintük törvényt kell alkotni a magyar gazdaság versenyképességének erősítése, a családok életminőségének védelme és az üzemanyagok árába épülő felesleges költségek — így különösen az üzemanyagok tervezett jelölési rendszerével kapcsolatos költségek — megakadályozásához. A törvényjavaslat a fenti cél eléréséhez egyfelől előírja, hogy 2014. január 1-jétől az üzemanyagok jövedéki adómértéke csökkenjen az uniós minimumszintre.
Ez a cseppfolyósított gázt (LPG) használó gépjármű-tulajdonosok esetében fogyasztási egységenként 75 forintos, a gázolaj és a benzin esetében 16-17 forintos árcsökkentést eredményezne. Az MSZP szerint az Orbán-kormány működése miatt meggyengült forint árfolyama ennél nagyobb csökkentést nem tesz lehetővé.
A javaslat nem engedné hatályba lépni azokat „a felesleges, versenykorlátozó, uniós előírásokba ütköző, adminisztrációs terheket növelő és – egyes sajtóhírek szerint – kizárólag a Fidesz gazdasági hátországához tartozó cégtulajdonosok magánérdekeit szolgáló üzemanyag-jelölési rendszer bevezetéséről szóló” rendelkezéseket, amelyek 2014. július 1-jétől tovább emelnék az üzemanyagok árát.