Belföld

Mások vittek rossz utakra…, avagy 19 emberé több mint 31 ezer kilométer

Útügyi biztosokat nevezett ki a fejlesztési tárca minden megyébe. A Népszabadság szerint leaszfaltozza győzelmét a Fidesz.

Az indoklás szerint a 19 megyei útügyi biztossal hatékonyabbá, gyorsabbá válik az útfelújítás. Az ő feladatuk lesz a megyében élők és közlekedők számára leginkább sürgető munkálatok beazonosítása. A biztosok megbízatása 2013. december 14-ig szól, munkájukat díjazás nélkül végzik. Az együttműködés részleteiről Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár augusztus első felében egyeztet velük.

A tárca szerint a korlátozott erőforrások szakmai szempontoknak megfelelő, ugyanakkor a helyi elvárásokat is figyelembe vevő felhasználását segíthetik az útügyi biztosok. Az útfejlesztésekhez és -felújításokhoz szükséges finanszírozást döntően az Új Széchenyi Terv operatív programjai biztosítják. A beruházások fedezetét középtávon főként az útdíjbevételek jelenthetik majd, de a 2014-2020-as uniós költségvetési időszak stratégiai tervezésének részeként folyamatban van egy új útfelújítási program megalapozása is.

Elmúlt nyolc év, avagy mások vittek rossz utakra…

A 2002-2010 közötti időszakban szinte kizárólagos szerepet kaptak az erőltetett ütemű sztrádaépítések, amelyeket több esetben az állam számára rendkívül előnytelen PPP-konstrukcióban valósítottak meg. E beruházások miatt a közúthálózat egyéb szakaszainak karbantartása elmaradt, ami súlyos állapotromlást okozott. A PPP-beruházások évi százmilliárd forintos terhe még ma is szinte teljesen elviszi a hazai forrásokat.

A korábbi kormányzati ciklusok alatt a hazai útállapotok súlyosan romlottak, a hálózat csaknem felén akár az azonnali beavatkozás is indokolt lenne. A fejlesztési tárca ezért arra törekszik, hogy a szükséges források előteremtésével középtávon elvégezze az állami kezelésű országos közutak rendbetételét.

Az állami kezelésű országos közúthálózat elemei közül elsőként a legrosszabb műszaki állapotú és legforgalmasabb szakaszok helyreállítása várható. A tömeges igények feltérképezése és összegzése hozzájárulhat ahhoz, hogy a legtöbb utazó közlekedési lehetőségein javító beruházások indokolt mértékű előnyt élvezzenek a fejlesztések tervezése, ütemezése során – tudatta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, amely egy mellékletben közzé is tette a 19 kiválasztott nevét.

Ők döntenek

Font Sándor (Bács-Kiskun megye)

Csizi Péter (Baranya megye

Dankó Béla (Békés megye)

Hörcsik Richárd (Borsod-Abaúj-Zemplén megye)

Bohács Zsolt József (Csongrád megye)

Törő Gábor (Fejér megye)

Gyopáros Alpár (Győr-Moson-Sopron megye)

Tasó László (Hajdú-Bihar megye)

Szabó Zsolt (Heves megye)

Boldog István (Jász-Nagykun-Szolnok megye)

Czunyiné dr. Bertalan Judit (Komárom-Esztergom megye)

Becsó Zsolt (Nógrád megye)

Pánczél Károly (Pest megye)

Witzmann Mihály (Somogy megye)

Tilki Attila (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye)

Potápi Árpád János (Tolna megye)

Kovács Ferenc (Vas megye)

Lasztovicza Jenő (Veszprém megye)

Manninger Jenő (Zala megye)

A névsor alapján a Népszabadság azt írja, hogy országszerte narancsba borulnak a kátyúk, hiszen Fidesz-képviselők döntenek a helyi felújítások és az uniós pénzek sorsáról, ami nem elhanyagolható a választások előtt, hiszen a megvalósítás alatt lévő közúthálózat-fejlesztési projekteket nemcsak figyelemmel kísérik, hanem azokra javaslatot is tesznek, vagyis évekre bebetonozhatják, hol és milyen utak újuljanak meg a következő években.

A lap szerint szakmailag is megkérdőjelezhető a politikai biztosok szerepe az állami közúthálózat rendbetételében, hiszen ehhez minden információ rendelkezésre állhat a Magyar Közút Nonprofit Zrt. által kezelt Országos Közúti Adatbankban vagy a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központnál (KKK).

A közutakról:

A Vezess.hu a téma kapcsán emlékeztet rá, hogy az ország útállománya közutakra és magánutakra oszlik. A közutak állami tulajdonú országos közutak és önkormányzati tulajdonú helyi közutak. Az országos közutak hossza 31 628 km. Az országos közúthálózat bonyolítja le az ország teljes közúti forgalmának mintegy 75 százalékát. Az országos közutakból 8297 km főút, amelyből 2258 km “E” út, vagyis az európai úthálózat része. A gyorsforgalmi úthálózat (autópályák, autóutak) hossza 1272 km. Az országos közutak hosszának 27 százaléka településeken halad keresztül.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik