Belföld

Pedagógusnap: újabb hoffmanni ígéret

hoffmann-rozsa(2)(960x640)(2).jpg (hoffmann rózsa, )
hoffmann-rozsa(2)(960x640)(2).jpg (hoffmann rózsa, )

A pedagógus-életpályamodell bevezetése és a vele járó anyagi felemelkedés már a küszöbön.

A köznevelési államtitkár pedagógusnapi köszöntőjében írta ezt. Szerinte biztató jel, hogy a Klebelsberg tanulmányi ösztöndíj meghirdetése után jelentősen nőtt a tanári pályára jelentkezők száma. Hoffmann Rózsa rámutatott: a nevelés a legnagyobb felelősség és a legnagyobb szakmai kihívás, amely csakis „az örök emberi értékekre, közöttük is a legnagyobbra, a szeretetre épülhet. Arra az igazán jót akaró, komoly és következetes szeretetre, amely erőt ad a szakmai hozzáértésünk, a módszertani tudásunk, a fejlődés- és nevelés-lélektani ismereteink naprakészen tartásához, gazdagításához” – fogalmazott.

Az államtitkár szerint ezt a személyre szabott feladatot segíti megvalósítani a kormány már harmadik éve. Ehhez dolgozták ki a lehető legaprólékosabban a pedagógusok jogait, amelyek között természetesen szerepel az értelmiségi léthez szükséges anyagiakhoz, a kiszámítható munkaidőhöz és szabadsághoz, a tanítási módszerek megválasztásában a szakmai önállósághoz, a tanítás-nevelés tartalmát illetően a pontosan meghatározott elvárásokhoz való jog – sorolta.

Hoffmann Rózsa hangsúlyozta: ezek mind a nevelési feladat nagyságához méltó biztonságot, állandóságot, szakmai segítséget nyújtanak. A kötelezettségek és jogok egyértelmű megfogalmazása a pedagógustársadalom szakmai és egyéni boldogulását is elősegíti, s ha ez találkozik a magyar nevelők támogató meggyőződésével, akkor a jövő nemzedék nevelésében betöltött egyedülállóan fontos szerepük révén a társadalom is fenntartás nélkül el fogja ismerni elkötelezett, áldozatos munkájukat – írta.

A köznevelési államtitkár levele végén „őszinte köszönettel kívánt kikapcsolódást, testi-lelki feltöltekezést” a nyári hónapok alatt abban a megalapozott reményben, hogy szeptembertől végre a biztonság, a rend, a nyugalom, a derű és a bizakodás lesz jellemző a magyar iskolákra.

Magyarországon a pedagógusokat 1952 júniusa óta köszöntik, akkor adták át először a kiváló tanítói és tanári okleveleket az ország legjobb oktatóinak. A köznevelésben mintegy 170 ezren dolgoznak. Az államilag elismert felsőoktatási intézményekben pedig a 2012/13-as tanév elején 20 555-an voltak oktatói munkakörben, közülük 15 534-an teljes munkaidőben – közölte az illetékes államtitkárság az MTI-vel.

Mint korábban megírtuk, egyelőre teljes a zavar a kormányzati megyilvánulásokban arról, hogy van-e pénz a béremelésre. Pokorni Zoltán szerint annak a forrásai benne vannak a költségvetésben, tehát biztos, hogy meglesz. Balog Zoltán szerint ilyen közel még sosem voltunk ahhoz, hogy meglegyen. Varga Mihály szerint nincs benne a költségvetésben az erre szánt forrás. Orbán Viktor pedig így fogalmazott csütörtökön: „A pedagógus életpályára nagyon régóta készülünk, azt szeretnénk elindítani, de ezt csak akkor tudjuk megtenni, ha egyébként a gazdasági növekedés, ami az első negyedévben megindult, folytatódik és láthatóvá válik, hogy a következő két-három év távlatában is rendelkezésre áll a gazdasági növekedésből az a forrás, amivel ezt a többletkiadást vállalni lehet.”

LMP: a pedagógusok alázata miatt maradt talpon az oktatás
A Lehet Más a Politika szerint is köszönet illeti a pedagógusokat, az elmúlt három évben ugyanis csak a tanárok alázata és elhivatottsága miatt tudott talpon maradni az oktatás, annak ellenére, hogy „Hoffmann Rózsa köznevelési államtitkár, a miniszterelnökkel karöltve, leépítette és tönkretette ezt a rendszert”. Osztolykán Ágnes független országgyűlési képviselő, az oktatási bizottság alelnöke, a pedagógusnap alkalmából tartott budapesti sajtótájékoztatóján azt mondta: a kormánynak tanulnia kellene a tanárok alázatából és munkabírásából, nem az oktatási rendszer bizonytalanságát fokozni. Hozzátette: nem kényszerintézkedéseket kellene bevezetnie a tanárok ellen, például a pedagóguskar létrehozásával.
A politikus kifogásolta a közoktatás államosítását, a tankönyvpiac monopolizálását, és azt is, hogy bár a kormánypárti képviselők a pedagógusok jutalmazásáról beszélnek, „csak megalázzák őket”. Kifejtette: a béren kívüli juttatást próbálják jutalomként átadni, amelynek nettó 2200 forintos összegéből még a gyermekét sem viheti el moziba egy tanár a pedagógusnapon. Osztolykán Ágnes szerint akkor lesz versenyképes az ország, ha a kormány nem von ki forrásokat az oktatásból.
PM: szembesítés, ki mit ígért
Előterjesztésében a PM politikusa felidézte az államtitkár korábbi szavait is, amelyek szerint a pedagógus-életpályamodell elhalasztása a teljes köznevelési rendszer megújítási lépéseit tenné lehetetlenné. Karácsony Gergely szerint „az értelem dolgában az államtitkár asszonynak vannak komoly problémái”, a kormány ugyanis a saját maga által törvénybe foglalt ígéreteket sem teljesíti.

Utcára mennek

Több pedagógus- és civil szervezet demonstrációt szervezett vasárnap délutánra a köz- és felsőoktatás átalakítása elleni tiltakozásul. A szakminiszter a csütörtöki budapesti ünnepségen célként jelölte meg, hogy növekedjen a presztízse annak a hivatásnak, amely a jövő nemzedékeivel foglalkozik, és kiszámítható életpályája legyen mindenkinek, aki az állam szolgálatában áll. Ezt az életpályát a biztonságnak, az igazságosságnak és a méltányosságnak kell jellemeznie. Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke pénteken azt mondta: azt látják, hogy azok a rendelkezések, törvények, amelyek az oktatás területén születtek, nem abba az irányba viszik az országot, amelyet korábban a kormány meghatározott, azaz a gazdasági és társadalmi felemelkedés felé.

 

 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik