Belföld

Szeged profitálhatna többet a külföldi betegekből

Egy olyan város számára, melyben nagy szerepet játszik az egészségturizmus, fontos, hogy feltérképezzük a jelenség bizonyos folyamatait. Elengedhetetlen, hogy a lakosság maga is belelásson kicsit a kiváltó okokba motivációkba. Mindenki találkozott már a rendelésnél tanácstalanul ácsorgó, idegen nyelven beszélő beteggel, aki mellett ott van (jobb esetben) az unott, érdektelen arckifejezéssel megáldott tolmács.

Sajnos ez a folyamat senkinek nem egyszerű: sem a külföldi betegnek, sem a nővérkéknek, sem az orvosnak. Interjúk segítségével próbáltam megtudni hogyan jutnak el Szegedre a betegek: kiktől értesülnek az itteni ellátásról, hogy foglalnak időpontot, találnak tolmácsot amennyiben nem beszélnek magyarul.

A megkérdezettek túlnyomó része csak a kétezres évek végén kezdte el igénybe venni a szegedi orvosi ellátást. Legtöbbjük ismerősöktől értesült. A magyar nyelven beszélő betegek esetében igen egyszerű: interneten körülnéznek, kiválasztják a szimpatikus orvost, felhívják a rendelőt és időpontot kérnek. Nincs semmi akadály. Ők általában elégedettek az ellátással, bár a Szerbiából érkező betegek nagy része magasnak találja az árakat.

A magyar nyelven nem beszélő betegek esete azonban teljesen más. Ők is ismerősöktől értesülnek a lehetőségről. Innen viszont kezdetét veszi egy igen bonyolult és hosszadalmas út. Általában, mivel nem sokan bíznak kizárólagosan az internetben, elindul egy lánc. Nagy nehezen mindig akad egy ismerős ismerősének ismerőse, aki otthon mozog a szegedi intézmények vagy orvosok terén. Így helyére kerül az első fontos láncszem, aki felkeresi a szóban forgó rendelőt és időpontot egyeztet. A következő lépés a tolmács. Általában minden rendelőnek, osztálynak van egy-két tolmácsa, akik, persze igen magas fizetség fejében vállalják a tolmácsolást. Vannak tolmácsok akik interneten, vagy a kórházakban reklámozzák szolgáltatásaikat. Még magasabb árak fejében. Vannak azonban tolmácsok, akik jutányos áron végzik el dolgukat. Őket a legnehezebb megtalálni. Ha ez a láncszem is a helyére került akkor minden rendjén van és a beteg útja innen már könnyen visz a kiválasztott orvoshoz.

A megkérdezettek nagy része azonban teljesen meg van elégedve a szolgáltatásokkal, az egészségügyi dolgozók munkájával. A tolmácsok munkájával is meg vannak elégedve, bár néha sokallják az árakat.
A megkérdezettek 100%-a ajánlaná a szegedi orvosellátást másoknak is.

A fenti problémák fényében érdemes elgondolkozni, hogy milyen módon lehetne őket orvosolni, hisz ha ez a gépezet könnyedén működne Szeged is sokkal nagyobb hírnévre tehetne szert.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik