Belföld

Hiába védte Kossuth-díjas, a láncfűrész győzött

hobo (hobo)
hobo (hobo)

A vasút-korszerűsítés áldozata lett – a helyiek szerint indokolatlanul - egy százötven éves hársfa Piliscsabán. A favédőket tárgyalással hitegették, de hajnalban megérkezett a láncfűrész.

„Hatalmas zuhanással és robajjal ért véget, ebben a percben egy 150 éves történet – tudatta a szomorú hírt szombaton a piliscsabaiak által kedvelt öreg hársfa „rajongói honlapja”. A másfél évszázaddal ezelőtt, tehát még a Kiegyezés előtt ültetett fa az Esztergom-Budapest vasútvonal korszerűsítési munkálatainak lett az áldozata.

Néhány nappal ezelőtt a község jegyzője tett ígéretet a Piliscsaba legöregebb fáját védő civileknek, hogy március 25-re a tervezőkkel, a MÁV-val, és más illetékesekkel egyeztető tárgyalást tartanak a hársról. Ennek ellenére péntek reggel 7 órakor megjelentek a favágók. Ám az akcióról tudomást szerezetek a favédők is, akik kivonultak és megakadályozták a pusztítást. A civilek – köztük az itt élő Földes László (Hobo) – megint ígéretet kaptak arra, hogy hétfőig nem történik semmi a fával, ám péntek este megint futótűzként terjedt a hír, hogy szombat reggel hétkor újra jönnek a favágók. Este próbálták tisztázni a polgármesterrel és más helyi illetékesekkel az ügyet, de nem érték el község vezetőit. Elhatározták, szombaton 7-kor újra személyesen védik meg a fát, ha kell. Elkéstek.

Mintegy 150 évgyűrűt számolhat meg, miután kivágta (forrás: FB)

Reggel hatkor a fa szomszédságában lakó Somogyi Attila a láncfűrész hangjára ébredt, ő maga még megpróbálta egyedül megakadályozni a favágók munkáját, ám a rendőrség segítségével eltávolították a „munkaterületről”, így már csak a fenti szomorú bejegyzést tudta posztolni a Facebookra.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. közleményében azt írta ugyan, hogy a hársfa beteg és balesetveszélyes volt, a favédők azonban vitatják ezt az álláspontot, és úgy vélik, a fának semmi baja nem volt, és egy ilyen hárs még több száz évig élhetett volna. A NIF közleményében azt írta, a kivágásra azért volt szükség, mert a fa közel állt az átépítés keretében telepítendő új vágányokhoz és felsővezetékhez. „A fa kivágása a jogszabályoknak megfelelően zajlott, erre a MÁV Zrt. megadta az engedélyt”. Felvetődött, hogy esetleg átszállítanák egy másik helyszínre a fát, „azonban biológusaink megállapították, hogy egy ilyen idős és beteg fa esetében a szállítás teljes biztonsággal a fa elpusztulásához vezetett volna”.

A piliscsabai Kossuth-díjas is védte a fát (forrás: FB)

A favédők azonban úgy gondolták, lett volna lehetőség a szeretett fa megmentésére, ehhez csak egy kicsit arrébb kellett volna tervezni az egyik villanyvezeték-oszlopot. Szerintük – jó esetben – nagyon mereven álltak hozzá a kivitelezők a felújítási tervekhez, rosszabb esetben „egyszerűen valakinek érdeke volt az értékes fa” kivágása.

A közelben egy kis fán vers emlékezetet a hársra (fotó: szerző)

A Budapest és Esztergom közötti 53 kilométeres vasút korszerűsítése tavaly májusban kezdődött el. A Piliscsaba–Esztergom szakaszt idén nyáron kellene átadni. A 20 milliárd forintos fejlesztéssel a vonatok tíz perccel gyorsabban tehetik meg a Pilisvörösvár és Esztergom közötti utat. A NIF közlése szerint a vasútvonal felújításánál is több ezer cserjét és fát telepítenek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik