Belföld

Új vasútvonal épül Magyarországon

vasút (vasút, )
vasút (vasút, )

Kizárólag teherszállításra szánják a körgyűrűt.

A kormány döntött a Budapestet elkerülő, úgynevezett “V0-s” tehervasúti körgyűrű megépítéséről – mondta Szijjártó Péter külkapcsolatokért felelős államtitkár szerdán.

A beruházás során 113 kilométer hosszú, kétvágányos, villamosított, két Duna-hidat is tartalmazó, nyílt vágányon óránként 160 kilométeres sebességet lehetővé tevő folyosót építenek meg. A kizárólag vasúti teherszállításra szánt útvonal Tatabánya és Cegléd között épül, így a vasúti teherszállítmányok a jelenlegi 4-5 nap helyett egy nap alatt szelhetik majd át az országot.

Magyarországon 1948 óta nem volt zöldmezős közforgalmú vasútépítés.

Az EU vagy Kína segítsen?

A kormány még vizsgálja, hogy a kínai fejlesztési bankkal kötött, legalább 1 milliárd eurós fejlesztési együttműködés forrásainak felhasználásával építik-e meg a beruházást, vagy előnyösebb lenne uniós forrásokból finanszírozni az építkezést.

Hozzátette: amennyiben a kínai forrás segítségével készül el a beruházás, úgy 2014 tavaszán elkezdődhet a kivitelezés, tehát addigra el kell végezni a költségbecslést, a tervezést és engedélyezést, és 2017-re elkészülhet az útvonal.

Gyorsítanának a három kilométer per órás átlagsebességen

Az államtitkár emlékeztetett: Magyarország egyik legnagyobb értéke a földrajzi elhelyezkedése, amelyből “hasznot kell húzni”. Úgy fogalmazott: Magyarország a kelet-nyugati, illetve nyugat-keleti vasútszállítás tekintetében jelenleg versenyképtelen, az új beruházással “evidenssé kell tenni”, hogy ha valaki ezen a viszonylaton akar vasúton szállítani, az Magyarországon keresztül tegye.

Szijjártó Péter elmondta: a magyarországi vasúthálózat Budapest központú, ami a személyszállításban érthető, de a teherszállítás szempontjából hátrány. Emlékeztetett: napközben nem lehet ráereszteni a tehervasúti szállítmányokat a túlterhelt Budapest környéki elővárosi útvonalakra, így a teherszállítmányok átlagos sebessége Magyarországon jelenleg óránként 3 kilométer.

Nincs már Malév, nem kell ferihegyi gyorsvasút

Szijjártó Péter elmondta: a ferihegyi gyorsvasút megépítése egyelőre lekerült a napirendről, hiszen a Malév csődje miatt csökkent a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalma, ráadásul az egyik terminált a repülőtér üzemeltetője be is zárta.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik