Belföld

Orbán „vereségétől” visszhangzott a külföldi sajtó

24.hu
24.hu

2013. 01. 07. 10:32

Német, svájci és osztrák lapok, valamint a német közszolgálati műsorszóró is hírt adott az Alkotmánybíróságnak (AB) a választási eljárásról szóló törvény több rendelkezését alaptörvény-ellenesnek ítélő döntéséről.

A Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) német konzervatív lap a címlapján közölt hír mellett elemzést is készített az ügyről Magyarországi választójog – Kinek az előnyére? címmel. Az elemzés szerzője, Stephan Löwenstein, a lap Magyarországgal is foglalkozó bécsi tudósítója kiemelte: nem egyértelmű, hogy kinek az előnyére váltak volna a megsemmisített választási eljárási szabályok. Például az előzetes választási regisztráció az ellenzéki bírálatok szerint kirekesztette volna a választásból egyebek között a képzetlen rétegeket, de nem biztos, hogy ez valóban a Fidesz javát szolgálta volna, hiszen a párt törzsválasztói jellemzően vidékiek, éppen úgy, mint a képzetlen rétegek.

Van azonban a szabályozásnak egy része, amelyet nem érintett az AB döntése, és jóval fontosabb a hatályon kívül helyezett elemeknél. Ez a “többségi választójog”, vagyis az, hogy a választási rendszer a legerősebb pártnak kedvez – emelte ki a FAZ tudósítója, rámutatva, hogy a balközép ellenzék megosztott, a legerősebb párt pedig továbbra is a Fidesz-KDNP. Szerinte a legerősebb pártnak kedvező jelleg egyesülésre kényszerítheti a szétforgácsolódott ellenzéket.

orbán (orbán)

Az ARD német közszolgálati műsorszóró társaság hírportálján Ralf Borchard bécsi tudósító beszámolója olvasható Orbán miniszterelnök veresége – az alkotmánybíróság megbuktatja a választójogi reformot címmel. A szerző kifejtette: az AB döntése Orbán számára “jelentős vereség”, az ellenzék számára pedig “jelképes győzelem”.

“A kormány első ízben törődött bele, hogy vereséget szenvedett” – tette hozzá. Az ARD tudósítója megjegyezte: Orbánnak a Fidesz kétharmados többsége ellenére fokozódó ellenállásra kell számítania, és nemcsak az EU-ban, hanem Magyarországon is.

A Der Standard című liberális osztrák napilap szerint az AB ítélete az eddigi legsúlyosabb vereség, amelyet hatalomra lépése óta el kellett könyvelnie Orbán Viktornak. “Magyarország erős embere” korábbi alkalmakkor úgy lépett túl az AB döntésén, hogy hatásköröket vont meg a testülettől – tette hozzá a szerző, Gregor Mayer budapesti tudósító. Először úgy nézett ki, most is ez történik majd: amikor az AB egy héttel ezelőtt formai okok miatt törölte a regisztrációt az alkotmány átmeneti rendelkezései közül, Rogán Antal frakcióvezető még úgy foglalt állást, hogy az alkotmány törzsszövegében rögzítik a regisztrációt. Ezzel azonban Orbán és bizalmasai átléptek volna egy “vörös vonalat”, ugyanis megkérdőjelezhető lett volna a következő választások legitimitása, ha az AB nemleges állásfoglalása ellenére is fennállt volna a regisztrációs kötelezettség – véli a szerző.

A Die Presse című konzervatív lap budapesti tudósítója, Peter Bognar szintén súlyos vereségként értékelte az ítéletet a kormány szemszögéből. Szerinte Áder Jánosnak állhatatosságával sikerült kifognia a szelet mindazoknak a vitorlájából, akik hivatalba lépésekor azt állították, ugyanúgy “Orbán bábja” lesz, mint elődje volt.

Eltérően vélekedik a Die Presse jegyzetének szerzője, Helmar Dumbs. “Első pillantásra egyértelműen úgy tűnik, hogy Orbán Viktor konzervatív miniszterelnök és soviniszta felhangoktól nem idegenkedő pártja, a Fidesz a nap vesztese” – írta. Közelebbről megvizsgálva a dolgot azonban – folytatta – az AB döntése “óriási pofon” Orbán ellenfeleinek. Valóban ébernek kell lenni, amikor az Orbán-kormány kritikus hangvételű tömegtájékoztatási eszközöket “sanyargat”, és még inkább, ha valóban korlátozza a demokratikus versenyt. De amíg egy olyan államfő van – méghozzá Orbán táborából -, aki kéri egy ilyen rendelkezés alkotmányossági kontrollját, és olyan alkotmánybíróság, amely megsemmisíti azt, addig nem indokolt tekintélyelvű államról beszélni – vélte Dumbs.

A svájci Neue Zürcher Zeitung budapesti tudósítója szerint az Alkotmánybíróság döntése pofon az Orbán-kormány számára, annál is inkább, mert “a 15 alkotmánybíró több mint fele a Fideszből jön, vagy legalábbis közel áll a kormánypárthoz”. Az Alkotmánybíróság, de Áder János államfő is bizonyította az Orbán-kormánytól való függetlenségét azzal, hogy szakszerűen viselkedett ebben a rendkívül vitatott kérdésben – írta a liberális konzervatív világlap internetes cikkében Charles Ritterband.

A FAZ „Súlyos következményekkel járó tanács” címmel számolt be az Esterházy Péterrel készült programajánló műsor körül kialakult ügyről. Kifejtették: a 2010-es kormányváltás óta “Orbán iránt lojális vezetői gárda ellenőrzi a közszolgálati médiát”, és gyakran hallani “manipulációkról és cenzúrázó beavatkozásokról”. Az MTVA elnézést kért az írótól, visszautasította a cenzúra vádját és a műsor szerkesztője ellen fegyelmi eljárást indítottak. Esterházy pedig – amint a lapnak elmondta –  a történtek után még gyakrabban ajánlja a színházlátogatók figyelmébe az Alföldi Róbert vezette Nemzeti Színházat.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.