Belföld

Az agyról beszéltek diákok az Akadémián

Rendhagyó biológiaórán vehettek részt két gimnázium diákjai. Akadémikusokkal, tanáraikkal együtt hallgathatták meg a társuk által tartott tanórát a tudomány székházában az álom, az emlékezet agyi folyamatairól, valamint a zene szerepéről az idegrendszerben.

Idén először szerepelt a Magyar Tudomány Ünnepe rendezvénysorozatában a Tanárok az Akadémián című program, amelynek a címe lehetett volna inkább Diákok az Akadémián, hiszen az egyik fő programban három gimnazista tarthatott órát az MTA nagytermében.

Az MTA korábban versenyfelhívást tett közzé középiskolások számára „Utazás a koponyánk körül” címmel, Szentágothai János emlékére. A megmérettetés során elkészítendő pályamunkák fő témája az agyi folyamatok bármelyike lehetett. A 11. és 12. osztályos tanulók számára meghirdetett versenyre benyújtott pályaműnek tartalmaznia kellett a választott témával kapcsolatos középiskolai biológiai tananyagot, ám úgy, hogy azt bővítse, színesítse, könnyebben befogadhatóvá is tegye, és továbbgondolásra ösztönözze a diáktársakat. A beadott munkáknak tartalmazniuk kellett a 20-25 perces mintatanóra tématervét is.

A verseny kilencfős zsűrije (Csépe Valéria, Hámori József, Freund Tamás, Falus András, Csermely Péter, Tamás Gábor, Gózon Ákos, Aczél Petra, Nagyné Horváth Emília) három tanulót juttatott a döntőbe, kettőt Veszprémből, egyet pedig Győrből.

Elsőként Balogh Anna Magdolna, a győri Révai Miklós Gimnázium és Kollégium tanulója mutatta be csütörtökön az emlékek rögzülésének folyamatát, majd a veszprémi Lovassy László Gimnázium növendéke, Simon Andrea beszélt a zene agyműködésre gyakorolt jótékony hatásáról. A Lovassy Gimnáziumból érkező másik döntős, Tóth Lilla a pedagógusok nagy feladatát, a diákok érdeklődésének felkeltését is szem előtt tartotta, és óráját úgy tervezte meg, hogy a természettudományokat nem kedvelő diákok figyelmét is megragadja.

A tanulói motiváció fontosságát emelte ki egyébként megnyitó beszédében az akadémiai elnök is. Pálinkás József emlékeztetett arra a kutatásra, amely bebizonyította, hogy azok a diákok, akik érdeklődnek egy téma iránt, hétszer többet fognak fel az elmondottakból, mint akiket hidegen hagy a tanár által elmondott tananyag. Ezért az elnök kiemelte: a pedagógia egyik legfontosabb feladata a tanulók motiválási lehetőségének megtalálása.

A zsűri (külföldön lévő tagjainak kivételével) végigülte a bemutató órákat is, végül Tóth Lillát nyilvánította a középiskolai verseny győztesének.

Az eredményhirdetést követően Falus András akadémikus méltatta a díjazottak és felkészítő tanáraik munkáját. Az immunológusprofesszor a pedagógusok személyes példamutatásának fontosságára hívta fel a figyelmet, hiszen ők ébreszthetik fel a diákok érdeklődését valamely tudományterület, a kutatások iránt, ami meghatározhatja a tanulók egész életpályáját.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik