Belföld

Az autósok és a biztosítók sem akarják a kötelező szigorítását

A MABISZ és az Autóklub is támadja a biztosítás tervezett módosítását, azt mondják, azzal csak a szervizek járnának jól.

A jövő évi adótörvényekhez beadott módosító javaslat szerint gazdasági totálkárosnak csak akkor számíthatna a jármű, ha a számlával igazolt javítási költségei elérnék vagy meghaladnák a balesetkori forgalmi érték 80 százalékát.

Egy másik terv szerint két jármű ütközésekor a biztosító csak javítási számla ellenében fizetne kártérítést. A vétlen károsult köteles lenne megcsináltatni az autóját, mert csakis így juthatna hozzá a kártérítéshez.

A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) szerint egyetlen uniós országban sem határozzák meg a gazdasági totálkár százalékos mértékét, azt a biztosítókra bízzák. A javasolt módosítás komoly zavarokat okozna a nemzetközi károk rendezésében, ahol a 80 százalékosnál jóval alacsonyabban állapíthatják meg a totálkárt, a kárenyhítés érdekében. A tervezett szabály diszkriminálná a magyar károsultakat a külföldi károsultakkal szemben.

A módosító javaslat nagyon magas sérülési arányig javításra kényszerítené a biztosítottakat, ami jó a szervizeknek, de nem az a fogyasztóknak. A MABISZ szerint a számlás javítás is csak a szervizeknek kedvez.

A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (GMOSZ) elnöke az M1 Hiradójában arról beszélt, hogy a szigorítást azért tervezik, mert egyre gyakoribb, hogy sokan csak megjavíttatnak egy sérült elemet a baleset után, pedig indokolt lenne a csere. Ilyenkor a biztosítók úgynevezett egyezséges kártérítéssel készpénzt fizetnek a sérült autó tulajdonosának, – a valódi kárnál kevesebbet – az autós pedig megpróbálja a lehető legkisebb összegből megjavíttatni az autóját, a pénz maradékát pedig megtartani.

Az Autóklub sem ért egyet a tervekkel, mert szerintük az ellentétes a Ptk.-val. Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnöke azt mondta: a mindenkori károsultnak joga van ahhoz, hogy eldöntse, hogy a kártérítést milyen formában, természetben vagy készpénzben kéri. Előfordulhat, hogy a károsult a gépkocsit nem kívánja megtartani, ebben az esetben is kár érte őt, de ez a kár nem fog nála a számlán megjelenni – tette hozzá.

Az M1 riportja szerint a javaslat csak az autó biztonságát befolyásoló alkatrészek javítása esetén szigorítana. Az esztétikai károk, például a fényezés megsérülése esetén nem, vagyis ezekben az esetekben továbbra is lehetőség lenne egyezséget kötni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik