Belföld
iphone (iphone, )

Ez jön a bankkártya után: már tízezrek használják hazánkban is

Csapucha Adrienn
Csapucha Adrienn

2012. 10. 21. 09:49

A hivatalos adatok szerint már több mint 40 ezren töltötték le okostelefonjukra azt a magyar fejlesztésű alkalmazást, amely gyors, egyszerű és biztonságos mobilfizetést tesz lehetővé, több tucat elfogadóhelyen.

Ez a szám is azt jelzi, hogy beindulni látszik a mobilfizetés Magyarországon: az elmúlt hónapok fejlesztéseinek köszönhetően egyebek mellett könyvet, élelmiszert, koncert- vagy repülőjegyet vásárolhatunk, taxi-, telefon- és közműszámlát fizethetünk gyorsan és egyszerűen a MasterCard, az FHB Bank, a Cellum, a T-Mobile és a Telenor együttműködésével tavaly ősszel indított alkalmazással.

okostelefon (okostelefon)

Közel a robbanás

“Közel van a robbanás a mobilfizetési piacon, nagy jövő áll a technológia előtt” ezekkel a szavakkal jellemezte nemrég a Pénzcentrum.hu-nak Foltányi Tamás, az FHB Bank vezérigazgató-helyettese a jelenlegi mobilfizetési helyzetet. A szakember szerint a jelenlegi állapot a bankkártyák elterjedése előtti időszakhoz hasonló. Akkor egyfajta ördögi kör volt a rendszerben, az ügyfelek ugyanis azért nem igényeltek bankkártyát, mert kevés volt az elfogadóhely, a boltokban viszont azért nem telepítettek terminálokat, mert a kevés kártyás ügyfél miatt nem érte meg. A mobilfizetésről viszont már egyértelműen pozitív kép alakult ki a kereskedők körében, hiszen a nagy elektronikus kereskedők közül többen is csatlakoztak már (pl.: Netpincér, Shopline, Bónusz Brigád, Libri, stb.) az elfogadóhelyek közé, de a Magyar Telekom és a Telenor számlái is befizethetők a szolgáltatás segítségével.

Valóban nem lehet szó nélkül elmenni amellett, hogy – a legfrissebb adatok szerint- már 40 ezernél is több felhasználó töltötte le okostelefonjára a magyar Cellum-csoport által kifejlesztett mobilfizetési alkalmazást, a MasterCard Mobile-t. Kérdés persze, hogy a letöltők közül hányan használják aktívan a fejlesztést, de az biztos, hogy az eddigi, hasonló fizetési szolgáltatásokhoz képest jóval gyorsabban terjed, a szolgáltatók, elfogadóhelyek növekvő száma pedig azt jelentheti, hogy egyre többen látnak fantáziát, lehetőséget ebben az eszközben.

Miért jó, kinek jó?

Több tényezőtől függ az, hogy egy cég bevezeti-e portfóliójába az alkalmazást: például attól, hogy hány ügyfele van, vagy hogy a konkurencia használja-e már – mondta el lapunknak Inotay Balázs, a fejlesztő Cellum-csoport stratégiai igazgatója. Tapasztalatai szerint ma Magyarországon a kereskedők nem tudják megfogalmazni az üzeneteiket az ügyfeleik felé a mobilfizetéssel kapcsolatban, pedig sok esetben ez alig igényel különösebb ráfordítást.

Egy kereskedőnek érdemes a rendszerhez valamilyen kedvezményt társítani, hogy le tudja mérni, hogy van-e hajlandóság erre a vevőköre részéről, de keresnie, keresnünk kell az új utakat, hogy hol tudja kiszabadítani a vásárlót internet fogságából, hogyan lehet egyszerűvé, katalógusszerűvé tenni a vásárlási folyamatot. A szakember példaként hozta fel, hogy ma például egy prospektusból úgy vásárolunk, hogy megnézzük benne a kínálatot, az árat, elmegyünk a boltba és megvesszük a kiválasztott terméket. Létezik azonban olyan katalógus is, amiben ha meglátunk egy terméket, a telefonunk lefotózza a mellette levő QR-kódot, 1-2 kattintással meg is vehetjük azt.

Nagyon fontos, hogy a mobilfizetés egy értékesítési csatorna lehet, nem csak fizetési, azaz reklámot, a fizetést, a vásárlást és a loyalty-t (hűségprogram, ami a kedvezményeken keresztül a vásárló visszatérését célozza) egy csomagba lehet helyezni. Így a gyakorlatban a kereskedő ezen a csatornán keresztül el tudja juttatni az üzeneteit, a vásárlási folyamatát lehet így támogatni, hiszen a katalógusaiban megjelenhetnek azok a kódok, amelyek nem a bolthoz vagy az internethez kötik a vásárlót. Ráadásul el lehet érni ennek az azonnali kifizetését is.

Mi az a QR-kódos vásárlás?

A QR-kód egy kétdimenziós vonalkód (tulajdonképpen pontkód), ami nevét a Quick Response (gyors válasz) rövidítéséből kapta. A kódot a legtöbb okostelefon (egy egyszerű, ingyenesen letölthető programmal, és a készülék fényképezőjével) képes értelmezni. Ha QR kódot találsz valahol, akkor tartsd a telefonod kameráját a kód fölé és amennyiben a telefonnak sikerült beolvasnia a kódot, a képernyőre ki is írja az eredményt, azaz például behívja a kód mögött lévő weboldalt, telefonszámot vagy szöveget.

A szinte bármilyen felületre elhelyezhető QR-kódra alapuló vásárlási modell egyike azon fejlesztéseknek, amelyek a mobilfizetés-technológián alapulnak. A rendszer QR-kódos fizetési lehetőségének használatával olyan bankkártyás fizetést kezdeményez a vásárló, amihez meg kell adnia egy csak általa ismert kódot, mely hasonló a hagyományos bankkártya-műveleteknél használt PIN kódhoz. A kártyabirtokos ebben az esetben is minden vásárláskor kaphat SMS értesítőt a vásárlásról.

A QR-kódos vásárlás a mobileszközökön végzett internetes vásárlás jó kiegészítője lehet, hiszen a QR-kód éppen az okostelefonokra, táblagépekre szabott technológia, míg a hagyományos internetes vásárlás fizetését jellemzően nagyobb képernyőkre találták ki. Jóllehet egy PC-n vagy egy laptopon kényelmes az internetes böngészés és vásárlás, a kisebb képernyővel ellátott okosmobilon ez nehézkesebb. A QR-kód fotózása és felismerése ugyanakkor egy rendkívül egyszerű folyamat, bármilyen felületről működik, legyen az nyomtatott magazin, poszter, póló, egy TV vagy akár egy számítógép. A fizetésre használt QR-kód tartalmazhatja egy termék minden adatát, és az alkalmazás azt is lehetővé teszi, hogy a vásárló az azonnali fizetésen túl a termék megrendeléséhez szükséges információkat, akár a szállítási vagy számlázási címet is megadja. Így tehát lehetséges, hogy egy plakát vagy újság ne csak reklámfelületté, hanem értékesítési csatornává is váljon. A vásárló pillanatok alatt tud dönteni, rendelni és fizetni.

A QR-kódos megoldás szinte minden fizetési környezetben elképzelhető a hipermarkettől a benzinkúton át a fogorvosig, de elterjedése leggyorsabban olyan kereskedelmi környezetben várható, ahol nagy szerepe van a mobilitásnak, gyorsaságnak és az egyszerűségnek.

Így működik a mobilfizetés Magyarországon

Ha okostelefonnal rendelkezel – iOS, Android, Windows Phone -, töltsd le a MasterCard Mobile alkalmazást az App Store-ból vagy Google Playről (korábban Android Market), illetve a Windows Phone Marketplace-ről. Ezekkel az alkalmazásokkal bármely hazai mobilszolgáltató ügyfeleként képes leszel a szolgáltatás használatára.

A fizetés során tulajdonképpen a regisztráció során létrehozott virtuális bankkártyáddal (Mobil Bankkártya) egyenlíted ki a számlát. A biztonság érdekében valamennyi, az alkalmazáson indított tranzakcióhoz szükség lesz az mPIN kódodra, amit csak te ismersz. Így csak te tudsz fizetni, tehát illetéktelenek akkor sem lesznek képesek tranzakciót indítani a készülékedről, ha a telefonodat ellopják vagy elhagyod.

Az alkalmazással a bankkártyád adatai – a bankkártyaszám, CVC-kód és az általad megadott mPIN kód – nem tárolódnak mobiltelefonodban. Az mPIN kódhoz a kártyabirtokoson kívül senki sem férhet hozzá. Ha ellopják, vagy elveszíted a telefont, tiltsd le SIM kártyádat operátorodnál, a letiltás után az alkalmazás sem fog működni! 

A fizetési alkalmazás letöltése és használata ingyenes, a bankkártya regisztrációnak azonban egy egyszeri, 99 forintos díja van. Minden további tranzakció kártyás fizetésnek minősül, tehát a kártyabirtokos számára a fizetési műveletnek nincs külön díja.

Orosz Márton

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Hajléktalanok mutatták meg féltett vagyonukat

Kommentek

Budapest, 2017. április 17.
Kulka János színművész egy jelenetben Ujj Mészáros Károly rendező X. című skandináv típusú krimije forgatásán Budapesten 2017. április 13-án. A Magyar Nemzeti Filmalap 489 millió forinttal támogatja a thrillert, amely várhatóan 2018 első felében kerül majd a mozikba.
MTI Fotó: Kallos Bea
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.