Belföld

Tilos a Baby on board-matrica

autos(960x640)(9).jpg (sofőr, autós, vezető, )
autos(960x640)(9).jpg (sofőr, autós, vezető, )

Napok óta panaszkodnak a taxisok, hogy egy furcsa rendeletütközés miatt büntetgetik őket a rendőrök. A szabály elvileg minden matricát tilt az autók ablakain.

Este állítottak meg Budán a rendőrök. Azt mondták, most nagyon figyelnek a szélvédőmatricára, mert az szabályellenes – meséli Gábor. Egy nagy cégnél taxizik már 15 éve. „Nekem is, mint szinte minden taxisnak a városban, hátul a szélvédőn van egy matrica a társaságom nevével és telefonszámával. Ebbe kötött bele a rendőr.” A fiatalembert nem bírságolták meg, de figyelmeztették, hogy nem szabályos a matricája.

Nem is nézik. Vagy mégis?

Megkerestük az Országos Rendőr-Főkapitányságot, ahol közölték, hogy a rendőrség nem rendelt el és nem tartott akciót a szélvédők kilátását zavaró feliratok, ábrák, jelzések, tartozékok ellenőrzésére. Arra azonban felhívták a figyelmet, hogy a hatóság az intézkedéseknél ellenőrizheti, „a közúti közlekedésben részt vevő gépjármű megfelel-e a jogszabályokban előírtaknak, adott esetben a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. évi (IV. 12.) KÖHÉM rendelet 97. § (2) bekezdésében foglaltaknak.” A probléma épp itt van.

6/1990. évi (IV. 12.) KÖHÉM rendelet 97. §

(2) A gépjármű, a mezőgazdasági vontató és a lassú jármű szélvédőjén, valamint azon ablakain, amelyeken keresztül a vezetőnek az utat és környezetét látnia kell, kilátást zavaró feliratot, ábrát, jelzést, tartozékot elhelyezni tilos.

(5)168 A gépjármű, a mezőgazdasági vontató, továbbá a lassú jármű szélvédőjén és ablakain – kivéve a lakófelépítmény ablakait – menet közben nem szabad függönyt vagy olyan más megoldást (fólia, üvegre felhordott fényelnyelő vagy fényvisszaverő réteg stb.) alkalmazni, amely a szélvédőn, illetőleg a jármű ablakain a kilátást, illetőleg az átlátást megakadályozza.

 

A rendelet határozza meg ugyanis azokat az elemeket (kívülről látható világító, megvilágított, átvilágított, illetőleg fényvisszaverő kivitelű felirat, ábra vagy jelzés), amelyeket tilos a gépjárművön elhelyezni. Ezen felül ez a rendelet megtiltja az autókon az üvegfelületek matricázását is. Vagyis mondjuk egy „Baby on board”-matrica is lehet szabálytalan. Pedig ilyet szinte minden szülő kitesz az autójára, mielőtt beülteti a gyerekét a kocsiba. De a komoly baj nem itt van.

A 22 éves jogszabályt úgy tűnik, nem ismerték, amikor a taxiengedélyeket szabályozták a fővárosban. Az ugyanis arra kötelezi a taxisokat, hogy a szélvédőjükön függesszék ki a tarifájukat, hogy az utas még az előtt eldönthesse, megfelelő-e neki, mielőtt beszállna.

Több szabály is van

Én nem is tudtam erről a másikról – mondja az egyik taxis a Kolosy téri taxiállomásnál. István 10 éve taxizik. Azt mondja, hogy amikor legutóbb vizsgáztatta az autóját, akkor senki nem mondta neki, hogy kétféle, és ráadásul egymásnak ellentmondó szabálynak kell megfelelnie.


Fotó: Kummer János

A Nemzeti Közlekedési Hatóság közleménye szerint a járművek üvegfelületein csak sötétítő fóliákat lehet elhelyezni, reklámfóliákat nem. Ezek miatt az ellenőrök akár rendkívüli műszaki vizsgára is berendelhetik az autókat. A szélvédő alján lévő, kisméretű regisztrációs matricák vagy parkolási engedélyek maradhatnak.

22 éve senkit nem zavar

Bősz Péter, az egyik nagy budapesti taxitársaság munkatársa azt mondja, hogy a szabályozás azért elavult, mert mostanra olyan fóliák kerültek a piacra, amelyek egyáltalán nem zavarják a szabad kilátást. Ráadásul egy 1989-es minisztertanácsi rendelet szerint, ha van két visszapillantó tükre egy autónak, akkor teljesen mindegy mi van a hátsó szélvédőn.

Metál Zoltán, a Taxis Szövetség elnöke azt mondja, furcsa, hogy a közlekedési hatóságot az elmúlt 22 évben nem zavarták a matricák, most azonban minden előzetes értesítés nélkül elkezdték levetetni azokat. A közlekedési hatóság viszont azt állítja a Hír24-nek küldött levelében, hogy a „hatósági vizsgahelyeken és a kijelölt vizsgálóállomásokon az ellenőrzés ügyrendjében, technológiájában nincs változás, feladatuk továbbra is az, hogy kiszűrjék a műszaki előírásoknak nem megfelelő járműveket”.

„Aztán rájönnek, hogy hülyeség és nem törődnek vele”

Próbáltuk keresni azt a minisztériumot, amelyik a jogszabályért felelős. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sajtóosztálya a megkeresésünkre azt írta, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz irányították a levelünket. Igaz, mi arra lettünk volna kíváncsiak, hogy egy 22 éves jogszabályt mikor akarnak aktualizálni. Eddig azonban nem válaszoltak. Mindenesetre úgy tudjuk, hogy hónapok óta készül egy átfogó szabályozás a probléma megoldására. Hogy ez mikorra készül el, azt egyik minisztériumi forrásunk sem akarta megtippelni. Ahogyan egyikük fogalmazott: „Ez a probléma néhány évente előkerül. Mindig olyankor, amikor a vizsgáztatók közül valaki elolvassa a szabályokat. Aztán rájönnek, hogy hülyeség, és nem törődnek vele.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik