Belföld

Felháborította a köztévé a mozgáskorlátozottakat

Kustánczi Norbert
Kustánczi Norbert

f.sz., p.n.d.. 2012. 08. 31. 18:25

A Mozgáskorlátozottak Országos Egyesülete szerint a közszolgálati televízió megsérti az esélyegyenlőség elvét. Az MTVA a miértekre nem válaszol, ehelyett visszakérdez.

Nem közvetítette az londoni paralimpiai játékok megnyitóját sem az m1, sem az m2, sem a DunaTV, helyette többek közt egy amerikai sorozatot, egy saját gyártású vígjátékszériát, egy szintén saját oknyomozó műsort és egy dokumentumfilmet adott. Erről már született bejegyzés a vízióblogon.

Az is kiderült, hogy az épek olimpiájával ellentétben, erről a sporteseményről csak napi nagyjából egy-egy órában számol be az évente durván 70 milliárd forintból gazdálkodó közmédia. Tegnap például, miközben Sors Tamás úszó megszerezte a magyar paralimpiai csapat első aranyérmét, a közszolgálati televízió egyik csatornáján Fábry Sándor show műsora, a másikon és a harmadikon pedig egy-egy Európa Liga selejtező meccs ment. Igaz, nagyjából másfél órával Sors győzelme után beszámoltak a futamról.

(Hozzátesszük: arra azért futja a közmédia műsoridejéből, hogy hetente másodosztályú futballmeccset közvetítsen.)

A köztelevízió paralimpiás közvetítései kapcsán kérdést intéztünk az MTVA-hoz, a Magyar Paralimpiai Bizottsághoz és az egyik legnagyobb magyar fogyatékos szervezethez.

MEOSZ: a köztévé esélyegyenlőséget sért

A Mozgáskorlátozottak Országos Egyesülete (MEOSZ) levelében azt írja, a szövetség szomorúan tapasztalta a közszolgálati televízió eljárását. Így fogalmaznak: „Felháborítónak tartjuk, hogy a versenyekről sincs élő közvetítés, csak egy 50 perces késő esti összefoglaló. Az érmet szerző sportolókkal néhány perces riport készül, az őket segítő, felkészítő edzőket azonban már nem szólaltatják meg. Elvárható lenne, hogy a közszolgálati televízió élőben közvetítse a magyar versenyzők versenyeit, ahogy tette azt az olimpiai játékok esetén. Paralimpikonjaink ugyanúgy hozzájárulnak Magyarország elismertségének növeléséhez, mint az olimpiai bajnokaink, mégis csupán napi 50 perc figyelem jut rájuk.

Sors Tamás (Sors Tamás, paralimpia)
Sors Tamás felkészül…
Fotó: MTI / Beliczay László

A MEOSZ szerint a közszolgálati televízió megsérti az esélyegyenlőség elvét.

Paralimpiai Bizottság: “örültünk volna, ha többet szerepelhetnek”

A Magyar Paralimpiai Bizottság (MPB) közlemény küldött számunkra. Azt írják, korábban egyeztettek az MTVA illetékeseivel, ők pedig tájékoztatták a bizottságot, hogy mennyi beszámoló lesz a londoni játékokról. Az MPB így fogalmaz: „Természetesen nagyon örültünk volna, ha többet szerepelhetnek a sportolóink a képernyőn, de négy évvel ezelőtt Pekingből napi 25 percet mutattak minket az éjszakai órákban, most délelőtt és este is napi 50-50 percet kaptunk, ami komoly előrelépés.”

Hozzáteszik: „Nekünk nem feladatunk a televízió műsorstruktúrájának a bírálata, annak örülünk, hogy sportolóink eddig jól szerepelnek Londonban, és továbbra is ezzel szeretnénk foglalkozni.”

Továbbá: „Most az a célunk, hogy annyi jó eredményt érjünk el, amellyel meg lehet tölteni a teljes műsoridőt, szeretnénk fejtörést okozni a szerkesztőknek, hogyan illesszék be a sok remek hírt a rendelkezésükre álló időkeretbe.”

MTVA: és Önök mennyit?

A közszolgálati csatornákat irányító Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alapnál (MTVA) rákérdeztük, vajon miért nem adták a londoni ceremóniát, illetve miért foglalkoznak az épek olimpiájához képest jóval kevesebbet a paralimpiával.

A miértekre ugyan nem született válasz, az MTVA levelében közli, hogy most többek foglalkoznak az eseménnyel, mint korábban. Ezt írják: „A most folyó közvetítések az MTVA stábjának köszönhetően minden magyar paralimpikon szerepléséről hírt adnak és először a hazai televíziózás történetében élő közvetítés látható a Paralimpia úszó döntőiről.”

Itt megjegyeznék még egyszer: Sors Tamás futamát, mellyel aranyérmet nyert nem adta élőben a közmédia.

Az MTVA levele folytatódik: „Szemben a 2008-ban szokásos napi kb. 25-30 perces összefoglalókkal, idén hétköznap 21 óra 20 perctől, hétvégén 23 órakor illetve 23 óra 30 perces kezdettel 50 perces összefoglaló látható az M2-n, míg az M1-n mindennap, általában 11 órától 52-60 perces összeállítással jelentkezik.”

Sors Tamás (Sors Tamás, paralimpia)
…Sors Tamás megnyeri.

A közpénzből működő MTVA a miértekre választ nem adó levelében visszadobja a labdát a Hír24-nek. Kérdést intéznek hozzánk, a következőképp: „Itt engedjen meg a tisztelt Kolléga egy kérdést: készül Önöknél olyan kimutatás, hogy hány újságíró és cikk, milyen terjedelemben foglalkozott az Önök portálján a XXX. Nyári Olimpiai Játékokkal és hány írásban, milyen hangsúllyal számolnak be a Paralimpiai Játékokról?”

Íme a válaszunk:

Bár a Hír24 a közmédiával ellentétben nem jogtulajdonosa sem az olimpiának, sem a paralimpiának, ennek ellenére minden erőnkkel azon vagyunk, hogy az olvasóink a lehető legtöbb információt megkapják a játékokról. És lehetőleg közvetlenül akkor, amikor az megtörténik. A magyar paralimpikonok sikere minden esetben címlapra kerül, és a lehetőségeinkhez mérten a legszélesebb figyelmet biztosítunk nekik.

A véleményünk azonban továbbra is az, hogy ha az olimpia közvetítése a közszolgálati média kizárólagos joga, akkor a paralimpia beszorítása napi 50 percbe a közszolgálati média rossz üzenete és értékítélete a társadalomnak.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

English teacher explaining the lesson on the blackboard
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.