Belföld

„A teljes közúthálózaton díjat kellene szedni”

24.hu
24.hu

2012. 08. 14. 15:49

A teljes közúthálózaton be kellene vezetni az útdíjat a Levegő Munkacsoport szerint, így megelőzhető lenne, hogy a teherjárművek letérjenek az alsóbbrendű utakra.

Szakmailag téves a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium állítása, amely szerint a technológia nem elég fejlett ahhoz, hogy a díjszedést megvalósítsák az ország minden útján – állítja keddi közleményében a Levegő Munkacsoport. A zöld szervezet véleményét a nemzeti fejlesztési miniszter írásbeli válasza kapcsán fogalmazta meg, amelyet a múlt héten adott Jávor Benedek (LMP) országgyűlési képviselőnek az útdíj bevezetéséről szóló kérdésére.

A nemzeti fejlesztési miniszter válasza szerint a kormány májusban határozott arról, hogy a 3,5 tonna feletti tehergépjárműveknek a gyorsforgalmi utakon, valamint az országos közúthálózat lakott területen kívüli szakaszain kell a megtett úttal arányosan fizetniük.
Németh Lászlóné kiemelte: az útdíj teljes úthálózatra kiterjesztésének lehetőségét is megvizsgálták a szakemberek, de arra jutottak, hogy az alsóbbrendű összekötő és bekötő utakon a díjszedés, és különösen a díjellenőrzés költsége nem teszi indokolttá a rendszer kiterjesztését. Ugyanakkor „távlatban, a díjszedési technológia fejlődésével nem zárjuk ki, hogy a használó és szennyező fizet elvét a teljes országos közúthálózaton érvényesíteni lehessen” – olvasható a miniszteri válaszban.

A Levegő Munkacsoport ezzel kapcsolatosan arra hívja fel a figyelmet: ha az alsóbbrendű összekötő és bekötőutakhoz hasonlóan a vasúti mellékvonalakon is el lehetne törölni a vasúti pályadíjat, kifizetődővé válna a személyszállítás.

A környezetvédő szervezet szerint érthetetlen a lemondás a több tízmilliárd forint várható bevételről akkor, amikor a tárca éppen elvon a 2012. évi költségvetésben előirányzott 27,5 milliárd forint támogatást a vasúttól.

A Levegő Munkacsoport úgy látja, a miniszteri válasz nem foglalkozik megfelelően azzal a problémával, hogy a gépkocsivezetők előszeretettel kerülik el a fizetős útszakaszokat, egyes GPS-es navigációs eszközökbe be is van építve a lehetőség a legkevesebb útdíj fizetésével járó útvonal választására.

A szervezet közleménye szerint kérdés, hogyan akadályoznák meg például a Balaton partján, hogy a furgonok a fizetős 70-es, 71-es főút helyett a belső utakat válasszák.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nikola Gruevski, Macedonia's prime minister, speaks during the 10th Bloomberg BusinessWeek European Leadership Forum, in London, U.K., on Tuesday, Nov. 23, 2010. The one day conference brings together key speakers from Government, Finance and International companies at City Hall, in London. Photographer: Chris Ratcliffe/Bloomberg via Getty Images
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.