Belföld

Kerényi Miklós Gábor: “mindenki magára ismerhet”

Vágyak, sztárok, tűzzsonglőrök, artisták - Kerényi Miklós Gábor elkápráztatja a Parasztbecsület/Bajazzók nézőit.

Mint az Dolhai Attilával készült tegnapi interjúnkból is kiderül: két darabot kapunk egy árért, július 27-én és 28-án a Szegedi Szabadtéri Játékokokon. Ugyanis két egyfelvonásos opera követi egymást a színpadon, mégpedig Mascagni Parasztbecsülete és Leoncavallo Bajazzók című darabja. Előbbit már 1935-ben is játszották Szegeden a Szabadtéri Játékokon. A tegnap már bemutatott, a Parasztbecsület főszereplőjét, Turiddut játszó Dolhai Attilán kívül többek közt a New York-i MET-ben Otelló-t éneklő August Amonov , kiváló külföldi és magyar operista sztárok, artisták és tűzzsonglőrök kápráztatják el a szabadtéri nézőit a Parasztbecsület/Bajazzók előadáson. Arról, hogy az idei bemutató miben lesz más, az előadást rendező Kerényi Miklós Gábort kérdeztük. 

Az 1935-ös bemutató fényében mi minden tud megváltozni egy előadáson 77 év alatt?
A történeten kívül minden. Ez a hetvenhét év nagyon hosszú idő. Ahogy a kultúránk és a színház, az emberek is változnak az igényeikkel együtt. Ezért igyekeztünk egy korszerű és könnyen befogadható operát készíteni.

Mitől lesz befogadhatóbb, mint más opera?
Egyrészt a feliratozó nagy segítség, ugyanis az operát olaszul énekelik, és ha a jelenet nem érthető valaki számára, még mindig ott a lehetősége, hogy magyarul elolvassa. Másrészt pedig azért, mert olyan érzelmeket formálnak meg a színészek, mint a féltékenység, az őrület, a gyilkosság, a félelem, a szerelem. Ezekben a darabokban bárki magára ismerhet.

Miért kedvelhetik annyira ezt a két darabot a nézők?
Talán mert a vágyakról és az esendő emberi létről szól. A központi kérdés az, hogy ha engedelmeskedünk a vágyainknak, akkor vajon bűnösök vagy áldozatok vagyunk? Turiddu vajon bűnös, hogy egy férjezett asszony, Lola kegyeit keresi, vagy csupán csak érzelmei áldozata?

Az első felvonás után rögtön a másik operával kezdődik az előadás. Technikailag ez hogy megoldható?
A Parasztbecsület és a Bajazzók ugyanazon a bányászvároskát imitáló díszleten játszódik, ahová járművekkel hajtunk majd fel, illetve komoly pirotechnikai eszközöket használunk, artistákat, tűzzsonglőröket….

Artisták és tűzzsonglőrök?
A Bajazzókban 18 fős artistacsoport lép majd fel, köztük Kerényi Miklós Máté is, aki egy bohóc szerepébe bújva énekeli majd az Oh, Colombina című áriát. Hogy még látványosabb legyen az előadás, a 2000-ben alakult Tűzmadarak zsonglőrcsoportot is meghívtuk szerepelni, akik tűztánccal és számos egyéb innovatív akrobata mutatvánnyal szórakoztatják majd a nézőket az előadás közben.

A Bajazzók rövid cselekménye:

A Bajazzók a „játék a játékban”-elvet követi, egy tragédiába torkolló színielőadásról szól. (Erre utal a cím is, a bajazzo az olasz commedia dell’arte vidám bohócának olasz neve.)
Komédiások érkeznek a faluba szekéren. Canio (Avgust Amonov) féltékeny Toniora (Szegedi Csaba), mert szemet vetett a feleségére, Neddára (Asmik Grigorian). A nő igazi szeretője viszont Silvio (Boris Grappe). Toniot Nedda csúnyán megalázza, egy korbáccsal üti arcon, így a férfi bosszúból szól a nő férjének a viszonyról. Silvio még épp időben el tud menekülni. Este viszont előadásra készülnek, ahol Canio épp egy felszarvazott férjet (Pagliacciot, a Bajazzo-t) Nedda pedig egy hűtlen asszonyt (Colombina-t) alakít. A komédiában a Bajazzo a színpadon megpróbálja kiszedni a feleségéből szeretője nevét, de az úgy tesz, mintha nem értené. Ekkor kezd összemosódni az opera szerinti valóság és a színpadi történet, amelyben az eszét vesztő, dühöngő Canio/Pagliaccio leszúrja az asszonyát. Ezután felugrik a színpadra a szerető Silvio is, de a férj vele is végez.

Zsingor Tünde

Ajánlott videó

Olvasói sztorik