Belföld

Semmit nem fogunk tudni a pénzről

Bár a NAT egyik fő újdonságaként emlegeti a kormány a pénzügyi nevelést, az szinte semmilyen ismeretet nem ad majd a diákoknak.

A pénzügyi kultúra színvonalának emelését célul tűző PIQ-koalíció és a Hálózat a Tanszabadságért (HAT) közösen írt nyílt levele az EMMI Oktatási Államtitkárságához az iskolákban tervezett pénzügyi nevelés elégtelenségével kapcsolatban. Mint a szakemberek írják, nagy örömmel fogadták, hogy – az 1995 óta a NAT-ban mindig is szereplő – pénzügyi nevelést átemelte a kormány az új alaptantervbe is, mint annak deklaráltan és hangsúlyosan megjelenő területét. A részleteket megismerve azonban a szervezetek úgy vélik, hogy a NAT egyáltalán nem a pénzügyi oktatás színvonalának emelése irányába mutat.

Az iskolák mindennapi munkáját meghatározó dokumentum ugyanis 12 év alatt összesen 49 tanórát szán a pénzügyi nevelésre. Hogy milyen háttértanulmányok, kutatások, szakmailag is komolyan vehető konzultációk alapján vonta le azt a következtetést az oktatási államtitkárság, hogy „ez az óraszám, ezzel a tananyaggal, ebben a formában elegendő lesz a pénzügyileg intelligens, azaz a PIQ (Pénzügyi IQ)-generáció kinevelésére”, az nem világos. A pénzügyi intelligencia oktatásával foglalkozó vállalkozók mindenesetre erősen kétségbe vonják ennek elégséges voltát.

Ráadásul a 49 tanórányi órakeret is csak a gimnazistáknak „jár”. Akik nem a gimnáziumi órakeretben tanulnak közismereti tárgyakat, ennél is jóval kevesebb órában férnek majd hozzá e tudáshoz. Különösen aggasztó a helyzet a szakiskolások esetében. Ott ugyanis a tanulók képzési idejét éppen most csökkentették egy teljes évvel (azzal hogy maximálták a közismereti tartalmakat 33 százalékban). „A heti egyetlen matematikaórán kellene valamiféle pénzügyi és vállalkozói szemléletet elsajátítania azoknak a gyerekeknek, akiknek jó része iparosként lesz majd szakember” – írja a két szervezet.

A pénzügyi nevelés egyébként négy különböző műveltségterület tananyagában jelenik meg a NAT-ban, de a szakemberek szerint teljesen összehangolatlanul. A tervezett tananyag semmiféle koherenciát nem mutat sem időbeliségében, sem tartalmában.

A levél szerint így „pénzügyi szakmai szempontból nagy bátorság (vagy botorság?) lenne kijelenteni, hogy az új Nemzeti Alaptantervben a pénzügyi műveltség a hangoztatottnak megfelelő hangsúlyt kap a jövőben a közoktatásban. Tragikus pénzügyi jövő elé néz a következő generáció, és vele együtt az ország is, amennyiben a közoktatásból nyerhető pénzügyi alapokra hagyatkozik”.

A PIQ-koalíció és a HAT szerint a minisztériumnak újra át kellene gondolnia, hogyan tudja a valóban alapvető ismereteket rendszerezetten beépíteni a NAT-ba.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik