Belföld

Mégsem zavarja az ürgéket a péri reptér bővítése?

Készül-e újabb Natura 2000-es területeket átadni az autóiparnak a kormány – kérdezte az LMP a vidékfejlesztési tárcától a parlament utolsó ülésnapján. Az igenlő válaszból kiderült, hogy a természetvédelemért is felelős minisztérium szerint az ipartelepítés fontosabb a magyar természeti értékek megóvásánál. A válasz stílusából pedig az derült ki, hogy Illés Zoltán államtitkár ugyan tisztában van a lehetséges környezeti ártalmakkal, de azok nem merültek fel szempontként a döntés során.

A kiemelt beruházásként kezelt győri Audi-bővítés érdekében a kormány már egyszer feláldozott egy Natura 2000 területet, amely védettségének megszüntetését közérdekre hivatkozva kérte Brüsszeltől. Bár az LMP szerint az ország természeti értékeinek megóvása is közérdek, az autógyár további igényt jelentett be kiemelt jelentőségű zöldfelületeinkre: a győr-péri repülőtér kifutójának bővítéséhez lenne szükség ismét az Európai Unió jóváhagyására. Jelenleg ezen csak kisebb gépek tudnak leszállni, ezért az Audi szeretné meghosszabbítani a kifutópályát 600 méterrel, hogy Boeing 737-esek és Airbusok is landolhassanak. A nagy repülőgépek nagyobb zajterhelést is jelentenek: hamarabb kell velük a város felett ereszkedni, így Győr lakossága és Pér is kap majd az új környezeti ártalmakból. Egy uniós szinten is különleges értéket képviselő élőhely pedig megsemmisül.

A kérdésre, hogy támogatja-e a kabinet a reptérbővítést – vállalva az EU-val való konfliktust és egy újabb Natura 2000 terület feláldozását – a kormány első számú környezetpolitikusa, Illés Zoltán környezetügyi államtitkár válaszolt, jelezve, hogy tisztában van a várható környezeti ártalmakkal. Szavait nehéz másképp értelmezni, mint hogy a kormány a Natura 2000-es státuszt olyan, senkit semmire nem kötelező és szabadon módosítgatható állapotnak tekinti, amely nem állhat a “magasabb politikai szempontok” útjába. Illés szerint itt “csupán 600 méternyi” új kifutópálya-terület kijelöléséről (és feláldozásáról) van szó, aminek olyan jelentéktelen a környezeti hatása, hogy az ügy új engedélyezést sem igényel.

Az LMP viszont úgy véli, ismét bebizonyosodott, hogy a környezet- és természetvédelemnek nincs képviselője a magyar kormányzatban. Sajtóinformációk szerint a reptér bővítése nem csak a Natura 2000-es terület igénybevételével oldható meg. A kormánynak pedig nem az a dolga, hogy egy magánbefektető minden óhaját teljesítse, hanem az, hogy biztosítsa az egészséges környezethez való állampolgári jogok érvényesülését, illetve betartsa és másokkal is betartassa a jogszabályokat. Magyarország egyedülálló természeti kincsei nem válhatnak alku tárgyává, az Orbán-kabinetnek pedig tisztában kellene lennie azzal, hogy nem az Audi, hanem a magyar polgárok szolgálatára kapott felhatalmazást.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik