Belföld

A GYSEV példáját követheti a MÁV

Ami a magyar–osztrák vasútvállalatnál bevált, azt lehetőség szerint meghonosítják a MÁV-nál is. A GYSEV vonalain fajlagosan lényegesen nagyobb mértékű az árufuvarozás, mint a MÁV egész országot lefedő hálózatán. Márpedig ez komoly többletforrást biztosít a pályák működtetéséhez.

Az első, már folyamatban lévő közbeszerzési eljárás a MÁV pályaüzemeltetésben meglévő hiányának pótlását szolgálja. Erre a célra 27 milliárd forint hitelt vesznek fel. Egy másik hiteltenderrel a vasút idén lejáró hiteleit refinanszírozzák. Ehhez összesen 36 milliárd forint új hitelre lesz szüksége a cégcsoportnak.

A MÁV első embere üzleti tervük koncepciójának részleteiről nem beszélt. Szerinte a konkrét lépéseik bemutatása akkor válik időszerűvé, ha elképzeléseiket a kormány jóváhagyja. Azt azonban elárulta: a 41 kisebb-nagyobb cégből álló MÁV-csoport működését átláthatatlannak tartják. Ami azt jelenti, hogy a korábbi években részekre bontott vasútvállalatnál hamarosan megkezdődhet a szervezeti egységek összevonása.

Ungvári Csaba felsorolta azt is, meglátása szerint mi mindenben jár a MÁV előtt a GYSEV. A MÁV-Start vezetője szerint az egyik ilyen előny, hogy a GYSEV vonalain fajlagosan lényegesen nagyobb mértékű az árufuvarozás, mint a MÁV egész országot lefedő hálózatán. Márpedig ez komoly többletforrást biztosít a pályák működtetéséhez. Éppen ezért a jövőben a magyar vasút mindent megtesz majd az árutulajdonosok bizalmának elnyerése érdekében. A saját árufuvarozó céggel jelenleg nem rendelkező MÁV pályahasználati bevételeit ugyanis az is növeli, ha hálózatát idegen cégek veszik igénybe.

Tovább a teljes cikkhez!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik