Belföld

Megúszható a tilosban parkolás

Nem lehet többé térfgyelő kamerák képei, vagy fotó alapján az objektív felelősségre hivatkozva bírságolni a tilosban parkolókat. Ki tart be mit és kinek?

Kikerült az objektív felelősség alól a tilosban megállás – írja a vezess.hu. Nem büntethet többé a rendőrség 30 ezerre a térfigyelő kamera képe vagy egy fotó alapján a megállni, várakozni tilosért. A Bíró Márk fideszes képviselő által életre hívott munkacsoport tanulmányai alapján parlamenti döntés született az ügyben.

A szabálymódosítás szövege pontosan:

(2) A Szabs .tv. 11 . §-a a következő új (4) bekezdéssel egészül ki:

(4) A Kormány a (3) bekezdésben meghatározott rendeletének hatálya a megállás és várakozás szabályainak megsértése szabálysértések esetére nem terjed ki.”

Az indoklás:

1 és 3. pontokhoz: Jelenleg a megállás és várakozás szabályainak megsértése esetén a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény szerint objektív felelősséggel tartozott a normasértő.
Ez indokolatlanul szigorú szabályozás a szabálysértési törvénybe helyezné vissza a megállás és várakozás szabályainak megsértése eseteit. Ez indokolt azért, mert a járművel történő megállás vagy várakozás tiltott helyen nem jelent a közlekedés biztonságára olyan közvetlen veszélyt, mint például a gyorshajtás.”

A tilosban megállók, várakozók ellen tehát az automata kamera már nem, csak a hús-vér rendőr és közterület-felügyelő járhat el, mérlegelhet, ha indokolt, szabálysértési bírságot szabhat ki. Ha a szabályszegő vitatja a büntetés jogosságát, netán valamilyen életszerű rendkívüli eset miatt kényszerült szabálysértésre, megvédheti igazát a hatósággal szemben.

A vezess.hu ír a korábbi objektív szabályozás bevezetésének motivációiról is. Mint írják, régebben az volt a rendszer, hogy ha a rendőr vagy közterület-felügyelő lefényképezte a tilosban parkoló, ám üres kocsit, a rendszám alapján az üzembentartónak ment a levél a büntetésről. Amire rögtön ment a válasz: a gépjárművet közeli hozzátartozóm vezette, akinek személyére nézve nem vagyok köteles vallomást tenni. Tulajdonképpen ennek a patthelyzetnek a feloldására találta ki a BM az objektív felelősség rendszerét, ami jogérvényesítő eszközből elég hamar pénzbeszedő-sarcoló eszközzé is vált az állam kezében.

A cikkíró javaslata szerint féléves menetlevél-vezetési kötelezettséggel rá lehetne kényszeríteni az autósokat, hogy ne csak a szabálysértésre, de a felelősség vállalására is képesek legyenek. Másrészt a pénzbüntetés-befizetési hajlandóságot is növelhetné, ha félévnyi adminisztrációs kínlódás állna a kidumálással szemben.

Részletek a vezess.hu-n.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik