Belföld

Befellegezhet Bochkoréknak

Utolsó óráiban a Neo FM. Az üzemeltető csődvédelmet kért.

Akár 1 forintért is eladná a Neo FM-et tulajdonosa, ha valaki kirántaná a hirdetői karanténból, és kifizetné az adósságait. Ezt Horváth László, a tulajdonosok képviseletében mondta azon a sajtótájékoztatón, ahol bejelentették, a rádiót üzemeltető FM1 konzorcium a mai napon csődvédelmet kért. Földes Ádám, az FM1 vezérigazgatója közölte, hogy pénteken egy közel 500 millió forint értékű váltót helyeztek letétbe a médiahatósággal szemben fennálló tartozásuk kiegyenlítésére.

Földes Ádám vezérigazgató azt is bejelentette, hogy a csődvédelem alatt a NeoFM változatlan módon működik tovább, nem szűnnek meg műsorok.

Havonta 50 millió forint. Ennyit kéne fizetnie a Neo FM-nek, ha életben akar maradni – erősítették meg a hír24-nek a Médiahatóságnál. A Szalai Annamária vezette hatóság ugyanis 750 milliót követel Bochkorék rádiójától. Az összeg többek között a médiaszolgáltatási díj elmaradásából, a szerződésben vállalt és folyamatosan biztosítandó bankgaranciából, valamint a különböző szerződésszegések miatt kiszabott bírságokból áll össze. Korábban a cég próbált fizetési könnyítést elérni, ebbe azonban a médiahatóság nem ment bele. A médiatanács pénteken kézbesítette határozatait a Neo-t üzemeltető FM1 Zrt. médiavállalkozásnak. A testület szerint a rádió tulajdonosainak szándékairól sokat elárul, hogy a horribilis kötelezettségből mindössze 46 millió forintnyi tartozást törlesztenének. A Médiatanács emlékeztetett rá, hogy az elmúlt évben hétszer biztosított fizetési könnyítéseket a rádió fennmaradása érdekében, ha a tulajdonosok visszautasítják a mentőcsomagot, ezt a testület úgy értelmezi: a tulajdonosok üzleti érdekei azt kívánják: tetemes adósságot hátrahagyva maguk készítsék elő a Neo FM bezárását.

Földes Ádám vezérigazgató ezzel kapcsolatban közölte: a NeoFM az irányítása alatt kisebb-nagyobb késésekkel ugyan, de egészen 2011 végéig rendben megfizette a műsorszolgáltatási szerződésben rögzített frekvenciadíjat. Az idei évben azonban a rádiós reklámpiac tartós visszaesése és az állami hirdetők elmaradása miatt a érdemben nem csökkentett frekvenciadíj kigazdálkodása már komoly nehézségeket okozott a vállalatnak. A rádiót üzemeltető FM1 Zrt. soha nem vitatta a tartozás tényét, annak mértékét azonban igen. Számításaik szerint ugyanis a hatóság által nyilvánosságra hozott 750 millió forinttal szemben frekvenciadíj tartozásuk mindösszesen 587 millió forint, amelynek rendezésére több javaslatot tettek az év eleje óta. Ezeket azonban a Médiatanács rendre lesöpörte az asztalról, a legutolsót 2012. június 6-án. A rádió kisebbségi tulajdonosa Horváth László a napokban a hvg-nek azt mondta, hogy „Nincs vita a tartozásról és arról sincs szó, hogy nem akarnának fizetni. Ez egy üzleti vállalkozás, amit szeretnénk sikeressé tenni, és ennek alapvető feltétele, hogy megőrizhessük a frekvenciajogosultságunkat”.

Földes Ádám most azt mondta, hogy szerintük az állami hatóság sajtóközleményeinek eredményeként az FM1 Zrt. tulajdonosainak zátonyra futottak az új befektetőt kereső tárgyalásaik. A vezérigazgató úgy becsülte, hogy az NMHH kommunikációja miatt nagyságrendileg közel félmilliárd forint külső forrás megszerzése vált kétségessé az elmúlt hetekben, új szakmai befektető bevonására irányuló tárgyalások pedig megrekedtek. A vezérigazgató közölte: ebben a helyzetben nem maradt más választásuk, mint egy külső, független szervezettől, a bíróságtól kérjenek védelmet.

A hallgatók
A legfrissebb hallgatottsági adatok szerint az átlagos napi elérés a Neo-nál 1 millió 414 ezer fő volt a 15 éven felüli hallgatók esetében, míg a Class Fm 1 millió 457 ezer hallgatót ért el. A szűkebb, de kereskedelmi szempontból fontosabb, 15 és 49 éves kor közti hallgatók esetében nagyobb volt a Class FM előnye. Itt 1 millió 170 ezer Class FM hallgatót számoltak, míg a Neo FM-nek csak 940 ezret. Az Ipsos-GfK hallgatottsági adatai szerint azonban ez a kisebb szám is bőven veri a Közmédia két népszerűbbnek mondott csatornáját az MR2 – Petőfi Rádiót és az MR1 – Kossuth Rádiót.

Mint Földes Ádám és Horváth László kiemelte, nagyon nehéz azonban úgy működni ma a piacon, hogy az állami hirdetők elkerülik a Neo FM-et. Szerintük ez – és a többi cég óvatossága – sodorta ilyen helyzetbe a rádiót.

Horváth László úgy fogalmazott: „Azért vagyunk nehéz helyzetben, mert karanténba kerültünk a hirdetési piacon. Az politikai nyomásra utal, hogy két, a hallgatottsági versenyben fej fej mellett álló rádió közül versenytársunk, a ClassFM éves árbevétele közel két és félszerese a NeoFM-nek, és a NeoFM-et nem csak az állami vállalatok kerülik, de úgy tudjuk, hogy számos médiaügynökségnél is tiltólistára kerültünk”

A cégnek valóban komoly problémát okoz, hogy az állami hirdetők teljesen elkerülik. Míg a Nyerges Zsolt jobboldali üzletember tulajdonában lévő Class FM sorra nyeri az állami hirdetéseket, a Neo FM-nek idén egyetlen ilyen reklám sem jutott. Tavaly a Class FM-en 16 központi állami intézmény, illetve 100 százalékos tulajdonú állami cég reklámozott. Köztük a Miniszterelnökség, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, a fejlesztési tárca, de még a paksi atomerőmű és az Agrármarketing Centrum is itt próbálta elérni ügyfeleit – írta a hvg. A Neo FM-en 6 ilyen állami intézmény reklámozott 2011-ben, idén egy sem. A Class FM-en viszont idén már 8 állami intézmény és vállalat jelent meg. A legszembetűnőbb a Szerencsejáték Zrt. hozzáállása: tavaly bruttó 707 millió forintot költött rádiós felületekre, amiből a Class FM-en 580 millió forintnyi hirdetést vásároltak, míg a Neo FM-re 8 milliót költöttek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik