Belföld

Elektromos benzinkutunk már van, csak villanyautóink nincsenek

Győrött már létesült elektromos töltőállomás, ám a villanyautók elterjedéséig 10 év is eltelhet, s ekkor sem lesz jelentős az arányuk.

Úgy néz ki, hogy továbbra is a drága üzemanyagra kell alapoznunk autós kulturánkat. Ugyan az elmúlt években néhány városban – például Győrben is – létesült elektromos töltőállomás, az villanyautók térhódítása még várat magára.

A témában egyébként több pesszimista és optimista jövendölés is napvilágot látott. Eleinte a nemzetgazdaság számára ráfizetéssel járhat, hosszabb távon mégis megéri támogatni az elektromos járművek terjedését Magyarországon is. Már megtörténtek az első lépések: az RWE, MVM, Elmű és az E.On már indított ilyen projektet, üzembe állítva töltőállomásokat, illetve néhány e-autóból álló flottát.

Az optimista verziók szerint 2020-ra 5 százalék lehet az elektromos gépkocsik aránya, a pesszimista verziók szerint a 0,7 százalékos arányt is nehezen érheti el a teljes járműparkon belül.

Az elterjedés feltétele a töltőállomás-hálózat megléte. Az eddigi tapasztalatok szerint minden elektromos autó után másfél töltőállomást kell létrehozni a kényelmes használat érdekében. Ideális esetben a töltőállomások 60 százalékának a fogyasztó lakásánál kell létesülnie, így lehetővé válik az éjszakai feltöltés. Amíg nem épül megfelelő mennyiségű “áramkút”, addig nem lehet az elektromos autók terjedésére sem számítani.

Az E.On áprilisban Győrött, Tatán és Mosonmagyaróváron avatott e-kutat, az eseményről a Győr24 is beszámolt. Az ABB nemzetközi energetikai vállalatcsoport magyar cége pedig a Mol Istenhegyi úti töltőállomásán helyezett üzembe gyorstöltőt. azonban az ilyen járművek száma várhatóan az átlagos európai mennyiséget is nehezen közelítheti meg az évtized végére – írja a Napi Gazdaság.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik