Belföld

Helyi kontra tömegtermékek

A helyi termékek fogyasztásának növeléséért indult országos kampány uniós támogatással.

Februárra hazai szervezetek és az Európai Unió Regionális Fejlesztési Alapjának támogatásával létrejött Magyarország legnagyobb, nyilvános helyi termelői adatbázisa, amely több mint két és félezer hazai élelmiszertermelő elérhetőségét tartalmazza, és hiánypótló jellegű – tájékoztatta a Szeged24-et Oláh Péter, a szervező Van Alapítvány munkatársa. Elmondta: az uniós alap régiónként csaknem ötven millió forinttal támogatta a programot, melynek elsődleges célja, hogy változatos és a közvéleményt széles körben elérő kommunikációs eszközök és csatornák bevonásával megismertesse meg a helyi termékek fogyasztásának előnyeit a fogyasztókkal.

Érvek a helyi termékek fogyasztása mellett

Oláh Péter szerint több érv is szól a helyi termékek vásárlása és fogyasztása mellett. Például a helyi gazdaságba – részben bevételek, részben adók formájában – visszajutó pénz hozzájárul a helyi termelők és gazdák és mezőgazdasági vállalkozások fenntarthatóságához, és ennél fogva a helyi munkahelyek biztosításához is. Az adóbevételek pedig lehetővé teszik a helyi infrastruktúra fejlesztését, azaz a helyi termékek fogyasztása ha áttételesen is, de hatással van a környezetünk fejlődésére is. Emellett a távolról érkező termékek fajlagos környezetterhelése  az alapítvány adatai szerint jelentősen nagyobb mint a helyi árucikkeké.

Kampány hírességekkel

A kampány során többek közt februárban  egy átfogó, reprezentatív, telefonos kutatással mérik fel az ország hat régiójában a helyi élelmiszerek fogyasztásának trendjeit. Ami pedig a módszereket és a bevetett eszközöket illeti: az alapítvány helyi és regionális hirdetésekkel, rádiós anyagokkal, kampányfilmekkel, a Facebook-on terjesztett vírusfilmekkel, valamint „egy nagyon masszív”, 1200 óriásplakátos országos kampánnyal hívja fel a figyelmet a helyi termékekre. Ugyancsak februárban ezt egészíti ki majd kétezer darab ingyenes emblémás csomagolóanyag kiosztása a helyi termelők közt. Oláh Péter azt is elmondta: a helyi termékeket népszerűsítő kisfilmekhez számos híresség adta a nevét, illetve szerepel  bennük: például Péter Anna gasztroblogger, Vincze Ottó, válogatott labdarúgó, vagy Kozmann György, olimpiai bajnoki bronzérmes kenus.

A Szeged24 kérdésére Oláh Péter elismerte, hogy a magyar fogyasztó a kutatások szerint rendkívül árérzékeny, a helyi termelők szerinte mégis versenyre kelhetnek az olcsó külföldi termékekkel. Az alapítvány tapasztalata szerint  a fogyasztók árérzékenysége nyilvánvaló, ugyanakkor sok esetben információhiány áll a háttérben: az emberek nem tudják, hogy hol és hogyan lehet beszerezni a versenyképes árazású helyi termékeket. Oláh Péter szerint erre az információhiányra válasz az általuk létrehozott termelői adatbázis és emblémás csomagolóanyag, amely szerinte megkönnyíti a helyi termékek iránt érdeklődő, tudatos vásárlók választását.

A kampány során az alapítvány épít az egyes régiókra jellemző termékekre: a Dél-Alföldön például a hungarikumnak számító szegedi paprikára vagy a makói hagymára. A dél-alföldi régióból egyébként több mint hétszáz helyi termelő regisztrált  a bárki számára ingyenesen használható, az interneten is elérhető adatbázisba. A termelőket és a fogyasztókat összekötő adatbázis a dél-alföldi régióban többek közt az Országos Magyar Méhészeti Egyesülettel, a Bács-Kiskun Megyei Agrárkamarával, a Dél-Alföldi Biokultúra Egyesülettel, a Közép-Békési Területfejlesztési Önkormányzati Társulással és a Körösök Völgye Natúrpark Egyesülettel való együttműködéseken keresztül illetve egyéni regisztrációkkal jött létre. 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik