Belföld

1 plusz 1 forinttal mentené a kormány a BKV-t

Az NGM államtitkára szerint a 32 milliárd forint zárolt normatív támogatás feloldására is van lehetőség, de ennek vannak feltételei.

A Nemzetgazdasági Minisztérium, a kormány és Budapest vezetése is elkötelezett abban, hogy megmentsék a BKV-t, de vannak még kérdések, amelyeket tisztázni kell – mondta Szatmáry Kristóf gazdaságszabályozásért felelős államtitkár keddi sajtótájékoztatóján.

Közölte: a kormányzat kész minden segítséget megadni a fővárosnak, hogy a BKV a szolgáltatását fenn tudja tartani. A kormány egy 1 plusz 1 forintos elvet akar érvényesíteni, azaz minden 1 forint kormányzati támogatás mellé 1 forint önkormányzati forrást szeretnének.

Szatmáry Kristóf jelezte: a 32 milliárd forint zárolt normatív támogatás feloldására is van lehetőség, ennek feltétele, hogy szélesebb értelemben vett főváros, vagyis a fővárosi, a kerületi és az elővárosi önkormányzatok átfogó tervet készítsenek a BKV finanszírozásáról, nekik biztosítaniuk kell a kormányt, hogy elő tudják teremteni a rájuk eső forrást.

Az államtitkár jelezte, vissza kell még térni bizonyos kérdésekre, arra is, hogy a főváros által meghozott lépések mennyiben elegendőek a teljes 73 milliárd forintos hiány finanszírozására.

Kitért arra is, hogy a Nemzetközi Valutaalap (IMF) túlzottnak tartja a közösségi közlekedés központi költségvetésből való finanszírozását, így elvárás az állam szerepvállalásának csökkentése a hosszú távú megoldásokkal. Megjegyezte, hogy a kormány több mint 30 milliárd forinttal járul hozzá a főváros tömegközlekedéséhez, vagyis “komoly anyagi terhet vállal”.

Szatmáry Kristóf a kormány által tárgyaltak kapcsán azt is elmondta: különböző időhorizontok vannak a BKV helyzetének megoldásánál. Ezek egyikeként említette a 2012-es év problémáját, vagyis hogy a társaság ne váljon fizetésképtelenné; mint mondta, itt még nem egyértelmű, hogy miből fedezhető a forrásigény.

A 2013-as évtől tervezett, a hosszú távú fenntarthatóság biztosításáról szóló javaslatok kapcsán ismertette: bizonyos fejlesztéseket el kell végezni a BKV-nál, és az is szóba került, hogy milyen konstrukciók vannak a BKV-MÁV, és a BKV-Volán együttműködésre, amely “pozitív szinergiákat” jelent. Hozzátette: a keddi kormányülésen szó volt azon fejlesztésekről is, amelyek uniós forrásokat igényelnek.

A fővárossal folytatott tárgyalásokra kijelölt államtitkár kijelentette: a kormány és a nemzetgazdasági tárca sem javasolt útdíjat, dugódíjat; mint mondta, “ha nincs aki felvállalja, akkor nem lesz ilyen díj”.

Szavai szerint a minisztérium mindent elvi alapon közelített meg, vagyis ami az Országgyűlés hatáskörében van, amiről már döntött a parlament, olyat a tárca nem tud támogatni. Ezek között a 2012-es év gazdasági számait, az önkormányzati törvényt, az iparűzési adót és az áfatörvényt említette.

Szatmáry Kristóf úgy vélekedett: ha van olyan megegyezés az önkormányzatok között, amely biztosítja a 2012-es hiány egy részét, akkor erre nyitott a tárca, bátorítja az önkormányzatokat, hogy próbáljanak közös megoldást találni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik