Belföld

Megelőzhető lett volna a hajótragédia

Nyilvánosságra hozták a Costa Concordia kapitánya kihallgatásának jegyzőkönyvét, amely megerősítette, hogy a jelenleg házi őrizetben levő kapitány a vészjelzés leadásával és az utasok mentésével is késlekedett.

A házi őrizetbe való helyezés ellen tiltakozó ügyészség adta a sajtó kezébe Francesco Schettino kapitánynak a vizsgálóbíró előtti keddi meghallgatásának jegyzőkönyvét.   Schettino elismerte, hogy “merész manőverrel” túl közel került Giglio szigetének sziklás partjaihoz. Azt is elismerte, hogy nem időben értesítette a parti hatóságokat, majd amikor ezt végül megtette, kezdetben áramszünetről beszélt, nem említve a hajón keletkezett léket.     
A hajó 22 óra körül futott zátonyra, a vészjelzést Schettino 30-40 perccel később adta le, a hajó elhagyását pedig 22.58 órakor rendelte el. Az olasz pénzügyőrségnek a helyszínre sietett hajóiról készített felvételek szerint a Costa Concordia dőlésszöge 22.58 perckor még 30 fokos volt, és a mentőcsónakok mind a helyükön voltak. Mindenkit ki lehetett volna időben menteni – írta a felvételeket közlő La Repubblica című újság a honlapján. Kihallgatása során Schettino azt hangoztatta, hogy nem szándékosan hagyta el a hajót. Állítása szerint beleesett a tengerbe, majd egy mentőcsónakkal jutott partra. “Innen nézte a hajó süllyedését” – olvasható a jegyzőkönyvben. Schettino hozzátette, lehetetlenség volt a számára visszamenni az akkorra már teljesen oldalára dőlt hajó fedélzetére, ahogyan erre a kikötői kapitányság rádión utasította. A toszkán tengeren egyre viharosabb időjárás megszakította a Costa Concordián az eltűntek keresését. Az üzemanyag eltávolítása nem akadt meg, az ezt végző holland műszaki csapat vezetője az olasz sajtónak elmondta, hogy minden tartály megközelíthetô, kivéve a parancsnoki fedélzet alattit.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik