Belföld

Krízishelyzet a betegszállítóknál

Segítséget kértek két minisztériumtól, mert anyagi támogatás nélkül nem tudják tovább ellátni a feladatukat.

Újabb segítséget kért a Nemzeti Erőforrás Minisztériumtól (Nefmi) és a Nemzetgazdásági Minisztériumtól a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE), miután működésük az év eleji gázolajár-emelkedés miatt “végképp ellehetetlenült”. Közleményükben azt írták: bíznak a minisztériumok támogatásában, mert a hiányzó anyagi források biztosítása nélkül leállhat a betegszállítás.

Tavaly az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által működtetett szervezetek költségei csak a gázolajár növekedése miatt (a kilométer-teljesítményre vetítve) 18 forinttal emelkedtek. A Nefmi tavaly két alkalommal adott támogatást a többletköltségek fedezésére, ám a kapott pénz csak 50 százalékban fedezte a tényleges kiadásokat. A hiányzó összeget a gépjármű-amortizáció pótlására szánt pénzből és hitelekből kellett fedezniük, de ez hosszú távon nem folytatható. A betegszállító szervezeteknek hitelre nincs további lehetőségük, és a gépkocsik állapota is aggasztó – írják.

Az egyesület számításai szerint a 2012. évi szükséges kompenzáció a tavalyi elmaradással együtt 800 millió forint. Ugyanakkor azt látják, hogy az idei büdzsé nem irányozza elő a többletköltségek fedezetét a betegszállítóknak, ezért fordultak ismét a Nefmihez segítségért.

Mint kiemelték, az egyesület álláspontja szerint “hatékony és előremutató megoldás csak a minisztériumok szakmai támogatásával és a szükséges anyagi források biztosításával születhet”. E nélkül a szervezeteknek nem lesz más lehetőségük, mint csökkenteni a kilométer-teljesítményt, ehhez viszont a jogszabályi környezetet kellene módosítani.

Az egyesület arra figyelmeztet, hogy a jelenlegi gázolajárak és a rendelkezésre álló pénzügyi források alapján egyértelműen zavarok és fennakadások várhatók a betegszállításban, amely végül a betegszállító szervezetek működésének teljes ellehetetlenüléséhez vezethet – áll a közleményben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik