Belföld

A BKV használt buszokat venne Credo helyett

A BKV használt buszokkal újítaná járműparkját, a győri fejlesztésű Credo járművek helyett.

A BKV használt buszok beszerzésére irányuló keretmegállapodásra írt ki közbeszerzést – írja az MTI. A döntés felháborító és érthetetlen akkor, amikor például Győrött nemrég új fejlesztésű, elővárosi autóbusztípusát mutatta be az országszerte ismert Credo márkájú autóbuszokat gyártó vállalkozás, a Kravtex-Kühne cégcsoportja, s állítólag az államosított Rába is buszokat akar gyártani. Kinek?

Az átgondolatlan és a piaci szempontokra sokszor fittyet hányó döntés egyáltalán nem idegen a BKV-tól. A szégyenletesen rossz buszokkal drágán szolgáltató közlekedési vállalat járműparkjának megújítását most használt buszokkal kezdi. Olyanokkal, melyek elég, ha az Euro 3-as károsanyag-kibocsátást teljesítik. Hatvan, „legfeljebb tízéves” szóló- és hatvan csuklós buszra írnak ki pályázatot.
Történik ez akkor, amikor a hazai buszpiacon már most van korszerű és megfizethető kínálat. A Kravtex-Kühne csoport, ez a száz százalékban magyar tulajdonú gépipari vállalkozás, amely győri és mosonmagyaróvári telephelyein fő profiljaként tíz éve fejleszt és gyárt autóbuszokat, például minden szempontból alkalmas volna arra, hogy jelentős szereplője legyen a BKV megújulásának. A tavaly csaknem hétmilliárd forintnyi konszolidált árbevételt elérő cégcsoport közvetlenül 470 munkavállalót foglalkoztat, ám beszállítói révén közel 2000 család megélhetését biztosítja. 1999 óta csaknem 900 darab Credo márkájú, magyar buszt gyártottak. A Volán-társaságok mindegyike üzemeltet már Credo buszt, amelyek naponta közel félmillió utast juttatnak célba.

A már jelenleg is üzemelő, 900 darab Credo autóbusz, évi 70 000 kilométeres, átlagos futásteljesítménnyel és a mai dízelárakkal számolva évente több mint egymilliárd forintnyi üzemanyagot takarít meg az üzemeltetők hasonló paraméterekkel rendelkező, ám elöregedett járműveihez képest.
De hivatalosan meg nem erősített hírek szerint az államosított Rába buszokat is akar majd gyártani, a szóbeszéd alapján nem lehetetlen, hogy a kínaiakkal közösen. Vajon ő is kinek, ha a BKV inkább a használt buszokkal „újítja” meg tevékenységét. Vagy akkorra már változik a stratégia?

Ajánlott videó

Olvasói sztorik