Belföld

A Való Világ és a diktatúra

A médiaszociológus szerint gond lenne, ha mintává válna a valóságshow.

A médiaszociológus szerint aggasztó, ha a viselkedésünkben mintává válik a magánélet és a nyilvánosság közötti határ elmosódása. Zsolt Péter médiaszociológus a közrádióban azt mondta: a valóságshow egy „szemét struktúra”, problematikus, hogy nincs benne magánélet, még a magánbeszédtől is megfosztja az embert, ami pedig csak a diktatúrákban van.

Egy diktatúrában pedig nem jó szerepelni, nem jó egy diktatórikus szituációban elsőnek lenni, az azt jelenti, hogy a győztes sikeresen alakoskodott. A médiaszociológus ebben a helyzetben azokat a deviánsnak számító alakokat szereti, akik szétverik a diktatórikus kereteket. Az pedig nemzeti jelleg lehet az, hogy a magyarok inkább nem tartják be a rossz játékszabályokat – mondta.

Zsolt Péter szerint az ilyen műsorok sikereinek egyik alapja az az emberi sajátosság, hogy kíváncsiak vagyunk a másik emberre, főleg pedig arra, miként vergődnek egy helyre bezárt emberek, miként mondanak le önként az emberi méltóságukról. A társadalomtudós szerint az, aki intelligensebb, jobban szocializált, tudja, hogy nem szabad egy ilyen villába bemenni.

Az RTL Klub műsorigazgatója a műsorban azt mondta, a szereplőválogatás nem spontán, de a szavazásba nem szólnak bele. Szerinte a nézők nem a szexjelenetek miatt szeretik a műsort, hanem azért, mert kíváncsiak az emberi kapcsolatokra. Arra a pletykára, hogy amatőr színészek szerepelnek a műsorban, Kolosi Péter azt mondta: akkor drágább és rosszabb lenne a produkció.

Zsolt Péter szerint általános probléma, hogy a műsor után a tévé nem törődik a szereplőkkel, akik nem tudják, mi várhat rájuk, miután kijönnek a villából. A médiaszociológus úgy látja, az emberek hamar ráunnak a dolgokra, és ha egy ilyen műsor nem tud megújulni, ha abban nincs valódi konfliktus, valódi dráma, valódi érték, akkor előbb-utóbb elveszti a vonzerejét.

AJÁNLOTT LINK:

Kukkolás és diktatórikus struktúra a valóságshow-kban (MR1-Kossuth Rádió)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik