Belföld

Ön szerint mikor jó egy vállalatirányítási rendszer?

Nincs különbség, mindent tudnak...
Gyakorló szakértőként, értékesítőként gyakran találkozom azzal a felhasználói véleménnyel, hogy „ a mai vállalatirányítási rendszerek már úgyis mindent tudnak, nincs különbség a funkcionalitásban”. Ha tudnék is vitatkozni ezzel, nem szeretnék, mert a felhasználók, vagyis az Önök véleménye az érdekes, nem a technikai részletek.



Ön szerint mikor jó egy vállalatirányítási rendszer? 1




Nemzetközi, vagy hazai…


Talán abban már inkább van eltérés, hogy több országban is alkalmazható a rendszer, vagy elsősorban magyar, és legfeljebb előfordult, hogy másutt is alkalmazták. A többnyelvűséget viszonylag egyszerű biztosítani, talán még a több pénznemet is, de az adózási és számviteli szabályokat már csak komoly szakértelemmel és speciális paraméterezhetőséggel lehet biztosítani: gondoljunk csak a magyar folyamatos teljesítésű szolgáltatásokra, a brazil ÁFA törvényekre, vagy a görög számvitelre.


Egy, vagy több cég kezelése…


Annak ellenére, hogy minden szolgáltató bevállalja a több cég kezelést, talán ezen a területen mutatkozik meg leginkább a különbség. Van, aki annyit biztosít, hogy több példányban installálható a rendszer. Van, amikor a menüből lehet új céget felvenni. És van olyan is, amikor egy menürendszeren belül jelennek meg a cégek, illetve azok telephelyei, és amikor egy ügyfelet, vagy cikket rögzítünk, megadhatjuk, hogy ez „globális” legyen-e, vagyis minden más cégben is ugyanazon kóddal szerepeljen. Ez utóbbi többek között esélyt ad arra, hogy egyik cég automatikusan tudjon a másiktól rendelni a cégcsoporton belül: ami az egyik cégben beszerzés, a másikban vevői rendelés, illetve a visszaigazolás, szállítás, számlázás folyamata is lehet összehangolt.


Specializált, vagy általános…


Szintén gyakori kiindulási alap egy vállalatirányítási rendszer kiválasztásakor, hogy iparág specifikus legyen. Közben azonban azt láthatjuk a piacon, hogy ma már a gyártó cégeknek is egyre erősödő marketing- és értékesítési aktivitásra van szükségük, sokszor szerviz hátteret, vagy pénzügyi konstrukciókat tesznek hozzá a termékhez, hogy megéljenek, illetve versenyelőnybe kerüljenek a piacon.

Ilyen esetekben nem elegendő egy gyártás specifikus rendszer, ami a többi vállalati folyamatot nem hangolja össze az alaptevékenységgel. Pozitív példaként, közérthető megoldásként hadd említsem az „eset kezelés” funkciót: valaki betelefonál cégünkhöz, hogy problémája van. Lehet, hogy az ügyintézőnk nem tudja egyértelműen beazonosítani a problémát, ilyenkor felveheti az „esetet”, amiről szakértő kollégáink majd kiderítik, hogy hova is tartozik: új terméket ajánlhatunk, szervizre van szükség, átalakítjuk a berendezést (gyártás), esetleg visszáru kezelés és csere termék lesz a megoldás?





Ön szerint mikor jó egy vállalatirányítási rendszer? 2





Ha tehát rendszer kiválasztáshoz a fenti két alapelv között kell döntenünk, meg is fordíthatjuk a kérdést: miért keresnénk speciális rendszert, ha az általános is tudja mindazt, ami jó a specializáltban?

Gaál György
Vezető tanácsadó, értékesítés
info.hungary@epicor.com, +36 30 529 5524

Ajánlott videó

Olvasói sztorik