A kisméretű szálló por koncentrációja két egymást követő nap meghaladta a tájékoztatási küszöbértéket. A légszennyezettség további romlásának megelőzéséért Tarlós István a lakosságot és a légszennyezőket önkéntes önkorlátozásokra kéri.
A főpolgármester azt javasolja, hogy a rendszámtáblán fekete és piros színű hatszögletű környezetvédelmi plakettel ellátott gépjárműveket állítsák le, vegyék igénybe a tömegközlekedési eszközöket; ha lehet gázzal fűtsenek.
A kisméretű szálló por (PM10) egy napra számított átlaga szombaton a város négy mérőpontján haladta meg a tájékoztatási küszöbértéket. Ezek a pontok: a Gilice tér, a Teleki tér, Budatétény és Csepel. Tegnap a kilenc mérőpontból ötnél már a riasztási küszöbértéket is meghaladta a koncentráció. Ezek a pontok az előbbi helyszíneken, továbbá a Kőrakásparknál voltak.
A tájékoztatási fokozat azt a légszennyezettségi szintet jelenti, amelynek rövid idejű hatása veszélyes lehet a lakosság egyes különösen érzékeny (gyermekek, időskorúak, krónikus betegek) csoportjaira.
A levegőtisztaság-védelmi jogszabályok szerint egy légszennyező anyag mennyiségének fokozatos növekedése először az egészségügyi határértéket, súlyosabb – már rendkívüli légszennyezettségi – helyzetben a tájékoztatási küszöbértéket, a legsúlyosabb esetben pedig a riasztási értéket érheti el, vagy haladhatja meg.
Budapest esetében – a környezetvédelmi hatóság adatai alapján – az inkább közlekedési eredetű szállópor-kibocsátás több mint 75 százaléka a gépjárműforgalom következménye. A közlekedési eredetű levegőszennyezés (magában foglalva a szállópor-szennyezettséget is) a forgalmas utak mentén élő lakosság körében nagyobb mértékben fejti ki káros hatásait.
Az ipari kibocsátás (például erőművek, szolgáltatások) részaránya mintegy 10 százalék, továbbá a lakosság egyedi fűtéskibocsátása is gyakorlatilag mintegy 10 százalékot eredményez.
