Belföld

A kormány segítsége nélkül még idén bedől a BKV

A főpolgármester a cég helyzetét feldolgozhatatlan hagyatéknak nevezte.

Tarlós István közölte, hogy a BKV helyzetét nem lehet zsenialitással, ötletgazdagsággal, szakértelemmel vagy másképpen rendezni, mert olyan mértékű a vállalat csődje, hogy csak és kizárólag állami beavatkozással rendezhető.

Arra a kérdésre, mit vár a főváros a kormánytól, a főppolgármester azt mondta: egyetlen dolog van, amiben a kormány segítségét kérik, a BKV. Azt szeretnék, ha a kormány beszállna a Budapesti Közlekedési Központba tulajdonosként 50 százalékban, szanálná a BKV 77 milliárd forintos banki adósságát, és megadná a cég működtetéséhez szükséges hiányzó 19 milliárd forintot.

“Ennyit kérünk a kormánytól, és semmi egyéb kérésünk nincs, az összes többi problémát saját magunk kívánjuk megoldani” – fűzte hozzá Tarlós István, aki szerint a cégbe “most pénzt kell pumpálni, különben elsüllyed”.

A fővárost is bevonták a közösségi közlekedés reformjának kialakításába – mondta a főpolgármester annak kapcsán, hogy Orbán Viktor interjújában arról beszélt, hogy a kormány február 15-ig megvitatja többek között “a költséges tömegközlekedés reformját”.

Tarlós István közölte: négyszer tárgyalt a BKV-ról a kormányfővel, mert a miniszterelnök is fontos kérdésnek tartja a fővárosi közlekedési cég ügyét, a főváros elkészítette a reformmal kapcsolatos anyagát, amit eljuttattak az illetékes minisztereknek és a kormányfőnek.

Mint mondta, szükséges Matolcsy György véleménye is a BKV támogatása ügyében, ám még nem tudja, hogy a nemzetgazdasági miniszter támogatását megkapják-e.

Több figyelmeztetést kapott az Alstom

A Nemzeti Közlekedési Hatóság 2007-2008-ban négyszer hívta fel a metrószerelvényeket gyártó Alstom figyelmét, hogy ezek a szerelvények nem lesznek megfelelőek – mondta Tarlós István. A főpolgármester közölte: a hatóság 2007 nyarán hozott egy határozatot, amelyet a metrószerelvények francia gyártójának is elküldött; ebben 126 kifogást fogalmazott meg a szerelvényekkel szemben, ebből 37 a fékekre vonatkozott.

Tarlós beszámolt arról is: a múlt héten tudta meg, hogy a BKV és a főváros 2008 januárjában “minden érzékelhető ok és indok” nélkül, önszántából felmondta a magyar bankkal kötött garanciaszerződést, és átvitte egy francia bankhoz, aminek következménye, hogy most francia bíróság elé került az ügy.

“Én is kis híján leestem a székről, amikor olvastam” – jegyezte meg, hozzátéve, hogy “épeszű érv nem hozható fel, miért kellett átjátszani francia banknak a garanciaszerződést”.

Mindenkinek fizetnie kell a közterület-használatért

Tarlós István szerint a város jelenlegi pénzügyi helyzetében véget kell vetni az ingyenes szolgáltatásoknak. A főpolgármester a Sziget Fesztiváltól beszedendő közterület-használati díjról kijelentette: az nem lehet, hogy egyesek kapnak ingyenességet, mások meg nem.

A Sziget Fesztivál szervezőinek az előző városvezetés által kalkulált díjtételek alapján 2,5 milliárd forintot kellene fizetniük, de a Sziget ebből “nagyon komoly kedvezményt”, 1-1,5 milliárd forintot kaphat. Erről jövő héten egyeztet Gerendai Károllyal.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik