Belföld

Levegő munkacsoport: az autónál olcsóbb a BKV

24.hu
24.hu

2010. 09. 19. 16:22

Átlagos személygépkocsi-használat mellett Budapesten nincs gazdasági racionalitása autó fenntartásának. Számolgatott a Levegő munkacsoport.

Az autónál ugyanis költségtakarékosabb a közösségi közlekedés, a kerékpár, szükség esetén a taxi vagy az autóbérlés igényeinkhez igazított mértéke – áll a Levegő Munkacsoport vasárnapi közleményében. A szervezet szerint havi bruttó 500 ezer forint kell ahhoz, hogy autót tartson fenn valaki.

Magyarországon egy személyautó évente általában 10-15 ezer kilométert tesz meg. A Levegő Munkacsoport számítása szerint az autóról való lemondással és helyette a közösségi közlekedés használatával évente félmillió forint megtakarítás érhető el. Egy kétgyermekes budapesti család, ahol mindkét szülőnek átlagkeresete van és minden tagja BKV-bérlettel utazik, éves jövedelmének 10 százalékát költi tömegközlekedésre. Ha a család autót tart fenn, akkor ez éves jövedelmük további 20 százalékát emészti fel. A budapesti autóhasználat tehát nem olcsóbb, mint a tömegközlekedés – vonja le a következtetést a környezetvédelmi szervezet.

A Levegő Munkacsoport szerint az élet nem igazolja azt a feltevést, hogy az autóhasználattal időt lehet megtakarítani. Ma Magyarországon nettó 135 ezer forint az átlagkereset. Ha valakinek ekkora jövedelme van, minden munkanapon legalább 2 óra időmegtakarítást kellene elérnie ahhoz, hogy emiatt megérje autót fenntartani. Ilyen eset Budapesten nagyon ritka.

Egy átlagkeresetű személy, ha autót is tart, éves jövedelmének körülbelül 44 százalékát közlekedésre költi: 7 százaléknyit fordít tömegközlekedésre és 37 százalékot autója fenntartására. Az átlagkereset dupláját, azaz havi bruttó 500 ezer forintot kereső személynél is naponta legalább egy óra időmegtakarítást kell elérni ahhoz, hogy racionális döntés legyen saját személygépkocsi fenntartása a Levegő Munkacsoport szerint.

Az átlagos megtakarítási összeget alapul véve elmondható, hogy amennyiben valaki lemond a saját autóról, a megtakarított összegből évente 2800 kilométert tehet meg taxival. Ugyanennyi pénzből üzemanyaggal együtt akár 30 napig bérelhető is autó – áll a közleményben.

A Levegő Munkacsoport becslése alapján a budapesti forgalomban napi 150 ezer személygépkocsival kellene kevesebbnek közlekednie ahhoz, hogy a forgalom folyamatossá válásával jelentősen csökkenjen a levegő- és zajszennyezés.

A szervezet a szokásos költségekkel számolt az autó fenntartásakor, bár az adatok között nem vették számításba az autó részletre vásárlásának lehetőségét, és az ebből adódó havi törlesztést. A parkolás díját is a nem rendszeres költségek között tüntették fel.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Budapest, 2014. március 27.
Vancsura István, a NAV megszüntetett Kiemelt Ügyek Igazgatósága RAPID ellenőrzési főosztályának volt vezetője (j) és Horváth András, volt adóhivatali dolgozó a Levegő Munkacsoport Áfabotrány: kitálal egy volt NAV-vezető címmel tartott sajtótájékoztatóján Budapesten a MagNet Házban 2014. március 27-én.
MTI Fotó: Soós Lajos

Az ember, aki legyűrte a NAV-ot és a NER-t

Migrants make their way through the countryside after they crossed the Hungarian-Croatian border near the village of Zakany in Hungary to continue their trip to north on October 16, 2015. Hungary said it will shut its border with Croatia at midnight, closing a major entry point for migrants bound for northern Europe, weeks after a similar move on its Serbian frontier triggered clashes with refugees.    AFP PHOTO / HANNA SONIA / AFP PHOTO / HANNA SONIA
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.