Belföld

Csökkentse a válság negatív hatásait a vevői kockázatok kezelésével [X]

Legyen szó új vagy meglévő vevőkről, a hitelkihelyezés, az utalásos vevő mindig kockázatot jelent. Minden hitelkihelyezéskor cél a lehető legmagasabb profit elérése mellett elkerülni a kockázatos, potenciálisan nem vagy késve fizető ügyfeleket.

Az egyre kockázatosabb gazdasági környezet miatt most még fontosabb ezen kérdéssel felsővezetői szinten foglalkozni, biztosítani, hogy cégünk felkészült, megfelelő hitelezési politikával rendelkezik. A vevői kockázatok kezelésével kapcsolatos kérdésekre Keleti József, a Dun & Bradstreet Hungária Kft (D&B) ügyvezető igazgatója válaszol.

Milyen veszteségeket okozhat egy vállalatnak, ha nem figyel megfelelően vevői kockázataira?

A legtöbben vevőkockázat alatt azt értik, ha egy ügyfelük egyáltalán nem fizet. Ma Magyarországon egy átlagos cég árbevételének 3%-át teszi kockára, amikor vevőire nem figyel kellőképpen. A tapasztalatok alapján megfelelő körültekintéssel 80-90%-a kiszűrhető ezen kockázatoknak. A partnerek késvefizetése tovább növeli egy cég kitettségét. A gazdasági válság hatására ezek a kockázatok tovább nőnek, más most látható, hogy a nemfizetési kockázatok emelkednek, és ezek jövőre fognak igazán csúcsosodni.

Milyen tényezők befolyásolják egy cég kockázatosságát?

Az alapvető információk közül fontos, hogy létezik-e a cég, nincs-e jogi eljárás alatt, nincs-e egyéb negatív információ a cégről, mióta működik, kik a tulajdonosok, vezetők, milyen a cég múltja, milyen kockázatosságú szektorban tevékenykedik, milyen gyakran változnak a cég különféle adatai, milyen a pénzügyi helyzete, milyen irányba halad, számláit más szállítói felé milyen késedelemmel fizeti. Fontos, hogy a céget az iparág többi szereplőjéhez képest vizsgáljuk, és értékes információkat nyújt, ha a különböző szálakon a céghez kapcsolódó egyéb vállalkozások jelenét és múltját is figyelembe vesszük.

Csökkentse a válság negatív hatásait a vevői kockázatok kezelésével [X] 1

Mindezen információk összegyűjtése és összefüggéseiben való vizsgálata rengeteg időt, energiát, pénzt és szakértelmet igényel, miközben minden vállalkozás elsődleges feladata, hogy az üzletmenetre koncentráljon. Mit javasol?

A cégminősítő céginformáció mindezeket az adatokat tartalmazza, ezen túlmenően kockázati értékelést, és javasolt kereskedelmi hitelkeretet is megállapít, és nem költségesebb, mintha ezt magunk tennénk, ellenben sokkal több adat alapján, a többi céghez képest értékel. A D&B kockázati értékelése például előrejelzi, hogy egy éven belül milyen eséllyel kerül a lekérdezett cég fizetésképtelenségi eljárás alá, így még időben léphetünk. A D&B cégminősítése a felsorolt kockázati tényezőket is figyelembe véve, összesen több, mint 300 mutató vizsgálata alapján épült fel, így kiváló előrejelző képességgel rendelkezik, és folyamatosan nyomon követi a céget ért változásokat. A D&B több, mint 200 országból szolgáltat céginformációkat, így a külföldi kockázatok kivédésében is hatékonyan támogatjuk partnereinket. Számos olyan újvevő jelenhet meg a válság kapcsán a cégeknél, akik máshol már nem kaptak hitellimitet, és emiatt próbálkoznak egy új szállítónál, kiemeltebben kell tehát figyelni, mint az eddigiekben.

Mit tegyünk új, és meglévő ügyfelek esetén?

Új ügyfelek esetén kiváló segítség a cégminősítő céginformációk alkalmazása. A meglévő vevőkre a legtöbb cégnél nem jut idő, holott a behajthatatlan követelések 80%-a tőlük származik. Vevőink rendszeres figyelemmel kísérése ma már könnyen megoldható különféle vevőmonitoring megoldásokkal. A D&B kínálatának egyik legnépszerűbb megoldása a Portfolio monitor, mely folyamatosan jelzi az ügyfeleknek, hogy mely partnereiknél kell óvatosnak lenniük, adott esetben megszűntetni a nyitva szállítást, de azon vevőkre is felhívja a figyelmet, ahol a kockázat csökkenése miatt új értékesítési lehetőségek nyílnak. Ebben a gyorsan változó környezetben a meglévő ügyfelek szoros nyomonkövetése most még fontosabbá válik. Nagyon fontos, hogy rendelkezzünk egy jól felépített és betartott hitelezési politikával, mely rögzíti, hogy mely vevőcsoportoknál milyen eszközök és folyamatok segítségével minimalizáljuk a kockázatokat. Ennek felépítésében, kialakításában készséggel segítünk.

A D&B megoldásai iránt érdeklődők hol juthatnak további információhoz?

Sok szerettel várjuk az érdeklődőket kockázatkezelési tréningeinken, melyekről a www.dnbhungary.hu weboldalunkon tájékozódhatnak, a (1) 347-6700 számon pedig telefonon, majd személyesen találhatjuk meg együtt az adott cég számára legalkalmasabb megoldást.

Címkék: PR-cikkek

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

MAMMOGRAPHY EXAMINATION 
Reportage in a radiology service in a hospital in Haute-Savoie, France. Digital mammogram. 

AMELIE-BENOIST / BSIP
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.