Belföld

Kocsis holdinggá alakítaná a BKV-t

A BKV új vezérigazgatója holdinggá alakítaná a BKV Zrt.-t, majd az úgynevezett értéktermelő leányvállalatokat - amelyek az alaptevékenységet végzik - részben magánkézbe adná.

Kocsis Istvánt szerdán választotta meg a Fővárosi
Önkormányzat gazdasági bizottsága öt évre a közlekedési vállalat
vezérigazgatójának. A csütörtökön nyilvánosságra hozott pályázatában Kocsis azt
írta, hogy a Fővárosi Önkormányzat többségi tulajdonát meg kell őrizni, de
lehetőséget kell biztosítani kisebbségi tulajdonszerzésre a fővárosi
kerületeknek, illetve a közforgalmi szállításban részt vevő
magántulajdonosoknak.


Fontos az állami tulajdon más területeken már jól bevált
holdingstruktúra kialakítása, ami felváltaná a jelenlegi erősen centralizált
szervezetet – mutatott rá. Ebben a felállásban a holdingközpont feladata az
egész holdingszervezet irányítása, a szolgáltatási szerződések teljesítése és a
leányvállalatok fölötti, általában többségi tulajdonosi ellenőrzés.

A vezérigazgató tervei szerint a holdingot az
alaptevékenységet végző, úgynevezett értékteremtő leányvállalatok alkotnák.
Ezek – mint írta – a BKV Metró Zrt., a BKV Autóbusz Zrt., a BKV Villamos Zrt.,
a BKV HÉV Zrt. és a BKV Turisztikai Zrt., a BKV Karbantartó Zrt., a BKV
Adósságkezelő Zrt. és a BKV holding tulajdonában levő ingatlanalap vagy alapok.

Elképzelése szerint a leányvállalatok fő tulajdonosa a
holding központ. Ugyanakkor kisebbségi résztulajdonba bevonhatók más gazdasági
szereplők. Fontos szempont, hogy a leányvállalatok működésének
zavartalanságáért a kisebbségi tulajdonosok döntően pénzügyi befektetők
legyenek. Ezek belépése a finanszírozási problémák megoldásában is segít. A
leányvállalatok a működésükhöz szükséges eszközöket apport útján kapják meg.

Kocsis István a BKV HÉV Zrt. jövőbeni működtetését a MÁV Start Zrt.-vel közösen
képzeli el. Ez biztosíthatja a többi között a jegyértékesítés összehangolását,
a közös pályahasználatot. Fontos a külső tőke bevonásának lehetősége is – tette
hozzá.

A BKV Turisztikai Zrt. létrehozásáról a vezérigazgató azt írta: itt
“elképzelhető a BKV Zrt. kisebbségi tulajdonlása is, mert valószínűleg
ebbe az ágazatba a többinél könnyebben lehet külső forrásokat bevonni. E
leányvállalatba kerülne apportálásra a Budavári sikló, a Libegő, a Fogaskerekű
és a kis földalatti, városnéző buszok, dunai hajózás eszközrendszere”.

Mint írta, meg fogja vizsgálni, milyen szerepet tölthet be a hajózás a főváros
és az agglomerációs települések közlekedésében. Úgy véli, ennek időszerűségét a
tulajdonos által tervezett hídfelújítási program is alátámasztja.

Hangsúlyozta, hogy létezik néhány, a működés szempontjából lényeges rövid távú
feladat is, melyeket még 2008-ban meg kell oldani. Ezek között említi, hogy elő
kell készíteni a 2009. évi tarifaemelésre vonatkozó javaslatot, illetve a
hatóságok irányába lépéseket kell tenni az állami, valamint önkormányzati
támogatások valorizációjáért. A jövő évi üzleti terv csak ezek véglegesítése
után készíthető el – tetet hozzá. Mindezeken túl fontos – írta -, hogy a
finanszírozó bankokkal tárgyalásokat kezdjenek a meglévő hitelek
fenntartásáról, bővíthetőségéről.

“Elemezni kell, majd előkészíteni egy lehetséges
nagyobb összegű szindikált hitel felvételét, mely kiválthatná a jelenlegi
hiteleket. Meg kell továbbá nézni a kötvénykibocsátás lehetőségét” –
olvasható Kocsis István pályázatában.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik