Belföld

Más biztosítót kell keresniük a MÁV Biztosítósoknak?

Egyelőre bizonytalan a MÁV Általános Biztosító Egyesület (ÁBE) kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) üzletágának sorsa. Először úgy volt, hogy a felügyelet új pályázatot ír ki, de miután a tagok nem hajlandók pótdíjat fizetni, lehet, hogy mégis más biztosítót kell választaniuk az ügyfeleknek.

Egyelőre a bizonytalanság a biztos a MÁV Biztosító további sorsával kapcsolatban. Korábban azt írtuk, hogy:
„A közgyűlés kötelezi a MÁV ÁBE vezetőit, hogy a kgfb állomány átruházására új pályázatot írjon ki független nemzetközi könyvvizsgáló által jóváhagyott, ellenőrzött számadatok alapján” – szól a határozati javaslat, amelyet a közgyűlés döntő többséggel, 175 igen szavazattal fogadott el.

A napirend keretében Gazda Pusztai Sándor felügyeleti biztos számolt be a kgfb állomány átruházásának sikertelen pályázatáról. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete által előírt pályázaton hat biztosító – a Signal, a KÖBE, az Union, a Genertel, a Magyar Posta és a K&H Biztosító – vizsgálta át az adatszobában a MÁV ÁBE-t, végül azonban egyikük sem tett ajánlatot.

Visszavonják az engedélyt?

A KPMG készített egy tanulmányt a kgfb állomány kockázatáról. A pályázók ezt megkapták, és további kifogásokat tettek. Ilyen kifogás volt, hogy magas a kárgyakoriság, az informatikai rendszer rossz, magas lenne az átvételi költség, az állomány az év végén elhagyná az egyesületet, továbbá magas a teher kocsik és kamionok aránya – közölte Feróné Szép Rita, a másik felügyeleti biztos.

A közgyűlésen kiosztották az egyesület első féléves mérlegét, ebben az eszközök, illetve a források 5,2 milliárd forintot tesznek ki. Az eszköz oldalon a befektetések állománya 2,3 milliárd, a követeléseké 2 milliárd forint. Az egyesület saját tőkéje mínusz 5,5 milliárd forint. Az eredménytartalék mínusz 4,1 milliárd forint, a mérleg szerinti eredmény 2,1 milliárd forint. A 10 ezer darab függő kár tartaléka 9 milliárd forintot tesz ki.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) azt javasolta az egyesületi tagoknak az első sikertelen eladási kísérlet után, hogy vállaljanak 20-30 ezer forintos pótbefizetést fejenként, így a biztosító az év végéig működőképes maradna, akkor pedig a felügyelet visszavonja a cég működési engedélyét, vagyis a biztosítottak új kötelező után nézhetnek.

A pótbefizetés elmaradása esetén a tagoknak a következő kockázati időszakra más biztosítóhoz kell szerződniük. Az addig okozott károkat az egyesület fizeti, amíg arra futja a pénzéből, azután a károkozók maguk fizethetnek.

Elvetették a befizetést

Bársony Csaba egyesületi tag a közgyűlésen azt a javaslatot tette, hogy a MÁV ÁBE szüntessen meg egyes, az alapszabályában felsorolt tevékenységeket, tudomásul véve, hogy ahhoz a PSZÁF hozzájárulása szükséges. A javaslattevő így akart tiszta helyzetet teremteni, ami ellen mások azzal érveltek, hogy ez elmosná a felügyelet felelősségét a kialakult helyzetért.

A közgyűlés 183 igen, 53 nem és 8 tartózkodás mellett a javaslatot elutasította. A felügyeleti biztos javaslatot tett az alapszabály olyan módosítására, amely lehetővé tenné a pótbefizetést, amennyiben az egyesülés más forrásai nem elegendőek a tárgyévi kötelezettségek teljesítéséhez. A pótbefizetés maximuma az éves befizetés 50 százaléka lehetett volna, de a közgyűlés 206 nem szavazattal elvetette a pótbefizetést.

Ez viszont azt is jelentheti, hogy a MÁV ÁBE ügyfeleinek más biztosítókhoz kell szerződniük, amit persze a felügyelet ilyen irányú határozatának kell megelőznie

Ajánlott videó

Olvasói sztorik