Belföld

A Fidesz felülvizsgálná az autópálya-szerződéseket

Az MSZP–SZDSZ-kormány alatt kötött autópálya-szerződések felülvizsgálatát tervezi a Fidesz, ha megnyeri a választásokat. Az ellenzéki párt drágának tartja az építkezéseket – írja a Világgazdaság.

Nemzetközi összehasonlításban viszont nincs mit szégyellnünk – állítja az Na Zrt. –, de a szabványok módosításával olcsóbbá tehetők a beruházások.

Felülvizsgálja a Fidesz az autópálya-szerződéseket, ha kormányra kerül – mondták a lapnak az ellenzéki párt politikusai. Hozzátették: meg kell vizsgálni, hogy az indokolatlanul drága kontraktusokat miként lehet olcsóbbá tenni, s az esetleges forrásmegtakarításokat át kell forgatni a közútfelújításokra. Varga Mihály, a Fidesz alelnöke szerint ez nem jelenti az építések leállítását, a szerződések tartalmának felülvizsgálatáról van szó. Az ellenzéki párt választási programjában annyi szerepel e témáról, hogy az 1998–2002 között elkezdett autólya- és hídépítéseket folytatják majd kormányra kerülésük esetén.

A szerződéseket a Ptk. alapján kötik, az attól való elállást is az szabályozza – mondta Reményik Kálmán, a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. elnök-vezérigazgatója. Hozzátette: a szerződéstől el lehet állni, de az így keletkezett valamennyi kárt meg kell fizetni. Ha bizonyítható, hogy a versenyben nem a törvények szerinti, és emiatt nem a feltételeket teljesítő legkedvezőbb ajánlat nyert, illetve hanyagul jártak el, annak lehetnek következményei. Az előbbiek miatt jogorvoslat kérhető, lévén szó közbeszerzésről. Aki tud jogszerűtlenségről, az köteles is megtenni a megfelelő lépést – szögezte le Reményik Kálmán, de – mint mondta -, az NA Zrt. gyakorlatában ilyen nem fordult elő.

“Nincs szégyellnivalónk”

Az NA Zrt. adatai szerint az autópálya-szakaszok fajlagos főpályaárait 2005. évi árszinten összehasonlítva nincs nagy eltérés az utóbbi évek beruházásai között. Eszerint például a 2000–2002 között épült M3-as kilométerenként közel 938,4 millió forintba került, az M6-os 2005–2007 között elkészülő része pedig 1,17 milliárdba. Az M0-s 26,5 kilométeres szakaszán pedig az átlag 1 milliárd forint alatt van.

Nemzetközi összehasonlításban sincs szégyellnivalónk – vélekedik az NA Zrt. vezetője. Horvátországban például átlagosan 1,4-1,5 milliárd forintnak megfelelő összegbe kerül egy kilométer sztráda, de akad, ahol eléri a 2,5 milliárdot is. A fajlagos főpályaárat nézve Ausztriában sem készülnek olcsóbban a gyorsforgalmi utak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik