Belföld

Egymásra hajaz a két nagy párt

Az MSZP és a Fidesz is ígér munkahelyeket, adócsökkentést, és 4-es metrót, csak éppen arról nem beszélnek, miből is finanszíroznák ezeket. A FigyelőNet összevetette a Fidesz programját a szocialisták második 100 lépésével.

Noha az MSZP már februárban nyilvánosságra hozta választási programját, szombaton kibővítette azt az Új Magyarország-program első 100 lépésével. Orbán Viktor pedig vasárnap, a parlamenti pártok közül utolsóként ismertette A Cselekvő Nemzet Programját. Ha már ennyire húzták az időt, nem is tétlenkedtek, rögtön három verziót is készítettek: 16 oldalas programfüzetet a vasárnapi nagygyűlésre, negyvenoldalasat az internetezőknek, és egy több ezer oldalasat a párttagoknak. Bár a FigyelőNet elkérte a párt sajtóosztályától a több ezer oldalas program néhány, a gazdaságról szóló fejezetét, azt a megjelenésig mégsem küldték el nekünk.

A Fidesz és az MSZP programja ugyanazokra a problémákra kínál megoldást: munkahely, otthonteremtés, család, közlekedés, egészség, nyugdíj és oktatás. Sem Gyurcsány másodiknak mondott 100 lépése, sem a Fidesz programja viszont nem ad választ a hogyan és a miből fedezzük az ígéreteket kérdésekre.

Főszerepben a kkv-k

A munkahelyteremtésben mindkét párt a kis- és középvállalkozásokat (kkv) juttatta főszerephez, azaz úgy látják, ha a multik helyett most őket támogatják, az többszázezernyi munkahelyet jelent. A Fidesz programja amúgy is nagy szerepet szán a munkának, mert szerintük „minden napos tapasztalat: ha van munka, minden van – ha munka nincs, semmi sincs”. Éppen ezért a „megszorítás helyett növekedés” jelszóval 2006. július elsejével elindítják az Új Széchenyi-tervet. A program fő pillérei, hogy csökkentik a munkaadók által fizetett adó-, és járulékterheket, feltőkésítik a kkv-kat illetve közvetlen munkahelyteremtő, foglalkozásbővítő programokat hoznak létre.

A kkv-k támogatása alatt pedig azt értik, hogy az uniós források közel egyharmadát a kkv-k feltőkésítésére fordítják. A tízszázalékpontos járulékcsökkentéssel a nagyobbik ellenzéki párt 200 ezer új munkahelyet teremtene, emellett egy közvetlen munkahelyteremtő programot indítanának, de hogy pontosan mit is jelent ez, azt nem taglalja a program. Adócsökkentést a második száz lépés is tartalmaz, igaz számokat nem írnak, csak „kiszámíthatóan csökkentik a vállalkozások terheit”. Konkrétan csak a munkavállalók adóterheiről beszélnek, 2010-re ugyanis a személyi jövedelemadó sávhatárait évről évre növelve elérik, hogy a 3 millió forintos jövedelemig a dolgozók az alsó kulcs alapján fizessék az adót.

Az MSZP már az első lépésként kijelenti, hogy az Új Magyarország-program a kkv-knak teremtene biztonságot és fejlődést, ezzel pedig a társadalomnak 400 ezer munkahelyet.

Azonos a két párt ígéreteiben, hogy a kkv-k érdekében egyszerűsítik a közbeszerzési eljárást, és mindketten megpróbálják a körbetartozásokat csökkenteni.

A Fidesz és az MSZP is egyaránt fontosnak tartja a részmunkaidős és az otthonról végezhető munkát, legfőképpen a családosok, kismamák esetében. Az MSZP a munkahelyteremtések miatt folytatná a startkártya programot, és emellett ugyanilyen feltételekkel elindítaná a Start Pluszt a kismamáknak, és a Start Extrát az 50 éven felüli tartósan munkanélkülieknek.

Közlekedés

„A közlekedés nem luxus, hanem a munkához jutás alapvető feltétele” – hangzik a Fidesz közlekedéssel kapcsolatos programfejezetének első mondata. Orbánék szerint az elmúlt négy évben felborult az egyensúly, a kormány csak az autópálya-építést erőltette, ezalatt pedig lepusztult a közhálózat, tönkrement a vasút, és leromlott a távolságibusz-közlekedés. A jelenlegi kormány valószínűleg azért helyezte a hangsúlyt az autópálya-építésre, mert az EU 2007-től csak a közösségi közlekedés fejlesztését támogatja. Magyarország azonban az úthálózatának fejletlenségére hivatkozva 2010-ig folytathatja a sztrádaépítést, de 2007-től a mérleg folyamatosan billen át a vasútfejlesztés javára.

A Fidesz az egyensúly visszaállítására megoldásként csak azt írja, hogy „folytatjuk az 1998-2002 közötti időszakban megkezdett autópálya-építési és hídépítési programunkat. (Ebben az időszakban egyébként 7 kilométernyi új autópályát adtak át, felújították és kiszélesítették az M7-est, valamint megkezdték a Füzesabony-Polgár közötti 64 kilométeres szakasz építését.)

Az ellenzéki párt közlekedés témaköréhez még indítana egy nemzeti vasútprogramot is, amelyben rögzítik, hogy a MÁV állami kézben marad. Az újabb száz lépés is tartalmaz vasútfejlesztési programot, a szocialisták szintén nem térnek ki a részletekre, csak annyit írnak, hogy ennek eredményeként a vidéki nagyvárosainkat korszerű vasúttal lehet elérni.

A Fidesz az autósokat azzal kecsegteti, hogy 2007. január elsejével eltörlik az 1600 köbcentiméteres benzines, a 2000 köbcentiméteres dízel autók regisztrációs díját, és számukra felére csökkentenék az éves autópályadíjat is. A budapestieket pedig azzal, hogy összefogva a fővárossal megépítenék a 4-es metrót, illetve előkészítenék az északi és déli HÉV-vonalak Duna alatti összekötésével magvalósuló 5-ös metróberuházást. (A Fidesz-kormány idején mondták föl a Fővárosi Önkormányzattal kötött 4-es metróra vonatkozó szerződést – szerk.)

A második száz lépésből öt pontot kapott a közlekedés fejlesztése is. A szocialisták ebben hosszasan felsorolják, hogy milyen utakat, illetve csak egyes szakaszaikat újítanak majd fel. A további pontokban azonban sejtelmesen fogalmaznak: „kidolgozzuk a nagyvárosi közlekedési szövetségek létrejöttét biztosító feltételeket”, „fejlesztjük a kistelepüléseket, a falvakat egymással és a városokat összekötő buszközlekedési lehetőségeket”.

Mindent a nyugdíjasokért

Az első vihart kavaró Fidesz-kijelentés, a 14. havi nyugdíj is belekerült A Cselekvő Nemzet Programjába, azaz győzelmük esetén négy év alatt lépcsőzetesen vezetik be a 14. havi nyugdíjat. A párt a nyugdíjasokat megcélozva lehetővé tenné, hogy a negyvenévnyi munkaviszonnyal rendelkező nők választhassanak a teljes összegű nyugdíj és a további aktív munkavállalás között.

Az MSZP a nyugdíjaskorú szavazókat viszont azzal csábítja, hogy kidolgozzák a 13. havi nyugdíj fokozatos kiterjesztésének menetrendjét a rendszeres szociális járadékban részesülőkre, bevezetnék a 90., 95., 100. életévüket betöltő emberek jubileumi jutalmát. Azoknak, akik már koruk miatt két éve eredménytelenül keresnek állást, azt ígérik, hogy 55 éves koruktól nyugdíjszerű ellátásban részesüljenek.

Az idősek megnyerésére használja fel a Fidesz a gyógyszerellátást is, azaz a daganatos betegségek elleni, a szájon át szedhető cukorbetegség elleni, valamint a szív- és érrendszeri gyógyszercsoportokhoz 60 éves kortól minden ember elvileg térítésmentesen, gyakorlatilag 100 forintos dobozdíj ellenében jutna hozzá. A Fidesz kormányra kerülése esetén garantálja, hogy maximum az infláció mértékével emelkedhetnek a gyógyszerek árai.

Az MSZP ezzel szemben nem a nyugdíjasoknak, hanem a „legnehezebb helyzetben lévőknek” adná ingyen a gyógyszereket.


Kell még valami plusz

A Fidesz programja számos új épületet is kilátásba helyez. Budapesten egy legalább ötezer fő befogadására alkalmas kongresszusi központot építene, illetve a Hősök tere szomszédságában egy új múzeumi negyedet alakítana ki, és megépítené a Modern Magyar Művészeti Múzeumot.

A nagyobbik ellenzéki párt programjába az MDF ígéreteit is „bevállalta”, így helyet kapott a 40+ program, amely a negyven év felettiek újbóli elhelyezkedését szolgálja, illetve az örökösödési illeték eltörlése is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik