Belföld

Buszok helyett szavazatokra költene Gyurcsány

Több milliárd forintba kerülhet, ha a kormányfő valóra váltja azt az ígéretét, amely szerint 65-ről 62 évre szállítanák le az ingyenes utazásra jogosító korhatárt. Ezt a pénzt talán célszerűbb volna új buszokra, vasúti kocsikra költeni – írja a Napi.hu.

A kormányfő a közrádió tudósítása szerint az Idősügyi Tanács zárt ülésén egyebek mellett kijelentette, hogy az ingyenes utazási kedvezményt, amely most 65 év felett illeti meg az időseket, a nyugdíjkorhatárhoz, azaz 62 évhez igazítják.

A gazdasági és közlekedési tárca tájékoztatása szerint 2005-ben az ingyenes utazások után – ebbe beleértendőek a 65 év felettiek mellett az országgyűlési képviselők és a 6 év alatti gyermekek is – a szolgáltatók 16,4 milliárd forint fogyasztóiár-kiegészítésben részesültek. A MÁV tájékoztatása szerint a vasúttársaság számára a 65 év felettiek ingyenes utazását tavaly 3,4, tavalyelőtt 3,3 milliárd forinttal kompenzálta a büdzsé.

Pluszmilliárdok

A KSH 2001-es népszámlálási adatai szerint több mint másfélmillió, 65 évnél idősebb állampolgár él Magyarországon, a 62-64 éves csoport létszáma 300-400 ezres lehet. Ha a kormányfő beváltja ígéretét, és lejjebb viszik az ingyenes utazásra jogosító alsó korhatárt, az körülbelül a negyedével növeli a „célcsoport” nagyságát. A valóban utazók száma ugyanakkor a fiatalabb korosztály nagyobb aktivitása miatt vélhetően ennél jelentősebben nőne. Mindebből következik, hogy a kormányfő legfrissebb kampányígérete néhány milliárd forintba kerülhet. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy ezt a pár milliárdot a kormányzat miért a friss nyugdíjasok jóindulatának, szavazatának megnyerésére akarja fordítani, miért nem például a Volán-társaságok buszparkjának megújítására. A közrádió korábbi információi szerint az alacsonyabb korhatárt 2007 vagy 2008 elején vezetnék be.

Utasszámlálás híján egyébként nem tudni pontosan, hányan veszik igénybe az ingyenes utazás lehetőségét. Jelenleg az egyezkedés rendszere működik, a közlekedési vállalatok és a kormányzat becslések alapján alkudja ki a támogatási összeget. A MÁV esetében az említett 3,4 milliárd forint például – a fogyasztói árkiegészítésről szóló törvény alapján – a menetdíj- és pótjegybevétel 12 százalékának felel meg.

Viszonylag egyszerű megoldás volna ugyanakkor az ún. fehérjegy bevezetése. Ennek lényege, hogy az ingyenes utazást igénybe vevőnek ezt a jegyet kellene megváltania – szintén ingyen vagy jelképes összegért –, a költségvetés pedig a felhasznált biléták alapján biztosítaná az árkiegészítést a közlekedési vállalatoknak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik