Belföld

Elmaradt a ferihegyi légikatasztrófa

A budapesti nemzetközi repülőtéren az eddigi 24 helyett óránként 40 repülőgép szállhat fel- és le a csütörtökön átalakított közelkörzeti légtérszerkezet és az új légiforgalom-irányítási rendszer eredményeként. Az egyes szakszervezeti vezetők által prognosztizált veszélyhelyzet elmaradt.

A ferihegyi közelkörzeti irányítás új rendszere hatékonyabban használja ki a repülőgépek fedélzeti számítógépei által kínált forgalomirányítási lehetőségeket – mondta Mudra István, a HungaroControl (HC) igazgatója. Ez azt is jelenti, hogy a repülőgépek gyorsabban érkezhetnek a futópályára illetve indulhatnak onnan, ami üzemanyagmegtakarítást is jelent.


A HC tájékoztatása szerint nagyságrendekkel csökken az új rendszer nyomán a késések időtartama is. Tavaly a biztonságos le- és felszállás biztosítása miatt összesen 119 000 perc késés volt Ferihegyen, repülőgépenként átlagosan 12 másodperc.
A ferihegyi közelkörzet (vagyis az a légtér, amelyikben a Ferihegyre érkező és onnan induló gépek navigálnak) légtérirányítási rendszerének átalakítása a budapesti nemzetközi repülőtéren a forgalom gyorsításának első lépése. A második ütemben a két futópályát fejlesztik. A forgalmát ugyanis úgy is lehet gyorsítani, hogy íves leguruló utakat építenek, ezzel lerövidítik azt az időt, amit a repülőgépek a futópályán töltenek. Jelenleg egy-egy repülőgép még 85-100 másodpercig tartózkodik a futópályán, az íves leguruló pálya pedig ezt 50 másodperc alá csökkenti. A futópályák fejlesztését várhatóan a jövő év tavaszára befejezi a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. – mondta Mudra István.


A futópályarendszer fejlesztésével a ferihegyi forgalom növekedésében még van lehetőség, mert akár 120-150 repülőgép fel- és leszállását tudnák biztosítani a repülőtéren. A tervek szerint 2008-ra a kapacitást óránként 80 repülőgépre bővítik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik