Az EBRD elvi egyezségre jutott arról, hogy 15 millió dollárig terjedő összeggel beszáll a beruházásba, elősegítve a japán cég megjelenését az orosz piacon közvetlen autógyártóként.
A Szentpétervár melletti Toyota-üzemben – amelyet a Toyota Motor Manufacturing néven létrehozott vegyes vállalat épít – a tervek szerint 2007 végén indul meg a termelés.Az első oroszországi Toyota-gyárban a cég Camry típusú családi limuzinjait gyártják majd, évi 50 ezres kapacitással.
A bank szerint régóta az oroszországi EBRD-stratégia egyik pillére az autószektor segítése. Steven Kaempfer, az ügyletet bejelentő pénzügyi alelnök kedden azt mondta: az EBRD komoly reményeket fűz ahhoz, hogy a Toyota-beruházás, amely új technológiákat fog meghonosítani az orosz iparban, jelentős másodlagos kihatásokkal fog járni a kapcsolódó helyi iparágakra is.
Az EBRD felmérése szerint Oroszországban ezer lakosra 157 személyautó jut, amely az argentin aránynak felel meg, de messze elmarad még a 250/1000-es lengyelországi aránytól is.
Az EBRD múlt hónapban ismertetett eredménybeszámolója szerint továbbra is Oroszország a bank messze legnagyobb egyéni kedvezményezettje; tavaly 30 programra összesen 1,2385 milliárd eurót (1,6 milliárd dollárt) kapott. Ez a teljes új finanszírozási érték 30 százaléka volt.
Magyar fejlesztésekre az EBRD – amely egyre inkább keletre helyezi át tevékenysége súlypontját a fejlettebb, EU-taggá vált közép-európai országokból – tavaly már csak három programot írt alá 259,1 millió euró értékben, az előző évi, 379 millió euró összértékű hat új finanszírozás után. A Magyarországnak a 2004-es évvel együtt összesen aláírt 68 EBRD-program étéke 1,7398 milliárd euró, ami a teljes EBRD-finanszírozás 6,7 százaléka.