Belföld

Nekilendült a notebook-piac

Jövőre minden harmadik eladott pc notebook lesz, ugyanakkor ezek többsége az alsóbb kategóriából kerül ki – állítja az IDC felmérése.

A nyugat európainál nagyobb dinamikával nő a magyar notebook-piac, így várhatóan már jövőre a pc-eladások harmadát a mobil számítógépek adják – állítja Marosvári Gábor, az IDC senior elemzője. Tapasztalat, hogy itthon is megnőtt a vezeték nélküli technológiák iránti igény, s mindez egy nagyon agresszív gyártói marketinggel, illetve árcsökkenéssel párosul. Ugyanakkor az itthon eladott gépek többsége még az olcsóbb kategóriába tartozik.


A notebook-piac jelentős, 2005-re 17 százalék fölé prognosztizált növekedése olyan környezetben valósul meg, ahol a költségvetési megszorítások miatt az állami beszerzések többsége ad hoc-jellegű, a Sulinet-expressz megszorításai miatt lassul a lakossági fogyasztás, valamint a notebook-okat fenyegetik a kézi eszközök. Bár a gyártók – szemben az asztali gépek piacán tapasztaltakkal – a mobil eszközök piacán még mindig szert tehetnek tisztességes profitra.








Hazai pálya
A magyar piac sajátossága, hogy a nyugat-európaival ellentétben nincs erős első negyedév. Helyette legerősebb a karácsony körüli időszak – ekkor értékesítik a gépek közel negyven százalékát. Ilyenkor a lakossági fogyasztás megugrása mellett a költségvetési kiadások is emelkednek. Ugyanis a költségvetési szervek ekkor költik el az éves maradék összegeiket – többségét fejlesztésre.

A magyarországi notebook-piac jelentős részét, több mint 70 százalékát a nagy nemzetközi gyártók fedik le, s tíz százaléknál is kevesebbre tehető a hazai összeszerelésű gépek forgalma. A maradékot az úgynevezett nem márkás termékek teszik ki. A piacon végfelhasználó szempontjából a legnagyobb szegmenst az egyéni felhasználók, a kis és közepes vállalkozások jelentik. Ezek fogyasztási aránya gyakorlatilag stagnált az elmúlt években, ugyanakkor nőtt a nagyvállalatok részesedése és csökkent a kormányzati vásárlások súlya.


Tavaly Magyarországon a legtöbb notebookot a Hewlett-Packard adta el; az IDC szerint piaci részesedése visszaesett a korábbi évhez képest, de így is 21,4 százalék volt. A Fujitsu Siemens 16,1, illetve az Acer 13,2 százalékos piaci szelettel zárta a tavalyi évet, együttes részarányuk valamivel nőtt, valószínűleg a HP kárára – tette hozzá Marosvári. Negyedik, ötödik helyen áll az IBM 9,1, illetve az Asus 7,9 százalékkal .


Feljött viszont a notebook-piacon saját termékkel mindössze két éve jelen levő Albacomp. A magyar cég 7,3 százalékkal a hatodik az eladási listán. A cégnek tavaly a piac átlagos, 40 százalék körüli növekedése mellett 105 százalékos forgalom-gyarapodást sikerült elérnie. Idén ugyan kissé csökkent dinamikával számolnak, de nem tartják kizártnak az 50 százalékos bővülést.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik