A nyugat európainál nagyobb dinamikával nő a magyar notebook-piac, így várhatóan már jövőre a pc-eladások harmadát a mobil számítógépek adják – állítja Marosvári Gábor, az IDC senior elemzője. Tapasztalat, hogy itthon is megnőtt a vezeték nélküli technológiák iránti igény, s mindez egy nagyon agresszív gyártói marketinggel, illetve árcsökkenéssel párosul. Ugyanakkor az itthon eladott gépek többsége még az olcsóbb kategóriába tartozik.
A notebook-piac jelentős, 2005-re 17 százalék fölé prognosztizált növekedése olyan környezetben valósul meg, ahol a költségvetési megszorítások miatt az állami beszerzések többsége ad hoc-jellegű, a Sulinet-expressz megszorításai miatt lassul a lakossági fogyasztás, valamint a notebook-okat fenyegetik a kézi eszközök. Bár a gyártók – szemben az asztali gépek piacán tapasztaltakkal – a mobil eszközök piacán még mindig szert tehetnek tisztességes profitra.
|
Tavaly Magyarországon a legtöbb notebookot a Hewlett-Packard adta el; az IDC szerint piaci részesedése visszaesett a korábbi évhez képest, de így is 21,4 százalék volt. A Fujitsu Siemens 16,1, illetve az Acer 13,2 százalékos piaci szelettel zárta a tavalyi évet, együttes részarányuk valamivel nőtt, valószínűleg a HP kárára – tette hozzá Marosvári. Negyedik, ötödik helyen áll az IBM 9,1, illetve az Asus 7,9 százalékkal .
Feljött viszont a notebook-piacon saját termékkel mindössze két éve jelen levő Albacomp. A magyar cég 7,3 százalékkal a hatodik az eladási listán. A cégnek tavaly a piac átlagos, 40 százalék körüli növekedése mellett 105 százalékos forgalom-gyarapodást sikerült elérnie. Idén ugyan kissé csökkent dinamikával számolnak, de nem tartják kizártnak az 50 százalékos bővülést.