A Ganz Transelektro Közlekedési (GTK) Rt. a MÁV elővárosi motorvonatokra kiírt pályázatán nyertes Stadler Bussnang AG legnagyobb magyar alvállalkozója. Közleményük szerint sem a MÁV Rt. nem ajánlotta fel, sem a tendergyőztes Stadler Bussnang AG-nek nincs szándékában visszalépni az elővárosi motorvonat tendertől azok után, hogy a MÁV vizsgálni kezdte a cég pénzügyi referenciáit.
A GTK továbbra is állítja: a Stadler Bussnang AG a pályázati kiírásnak minden tekintetben megfelelő, kizárólag hiteles és pontos adatokkal pályázott. A cég továbbá is meg van győződve arról, hogy a leggazdaságosabb és műszakilag legjobb ajánlatot adta be.
Perre mennek
Jogi úton kíván elégtételt venni a Stadler Rail AG az üzleti jó hírnevét sértő hamis állítások, a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt lévő ügy anyagainak kiszivárogtatása miatt – tájékoztatta a cég hétfőn egy másik közleményben a sajtót.
A MÁV tenderén második helyen végzett Bombardier vádjait minősíthetetlennek tartja a Stadler Rail AG 100 százalékos tulajdonában lévő Stadler Bussnang AG, és magyar alvállalkozója a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. A közleményben a MÁV tenderen győztes Stadler Bussnang hangsúlyozza: a MÁV Rt. a közbeszerzési eljárás során a kiírás műszaki követelményrendszerét két esetben változtatta meg. Ennek indoka az volt, hogy a módosított paraméterek alapján több pályázó vehessen részt, azaz a Bombardier ne essen ki. Az egyik ilyen műszaki kritérium – amelyet a Talent vonat nem tudott teljesíteni az eredeti kiírás szerint – az előírt fékút hossza, a másik pedig a zajszint nagysága. A módosítások tehát nem a Stadler érdekeit szolgálták – jegyzi meg a közlemény.
Műszaki polémiák
A közlemény szerint a Bombardier ajánlatának számos műszaki paramétere is megkérdőjelezhető. Azonban Dian József, a Bombardier magyarországi járműjavító üzemének ügyvezetője szerint a Bombardier Talent típusú motorvonata teljesíteni tudja a MÁV által megkövetelt készenlétet. Szerinte a Bombardier „nem lehetne piacvezető a vasúti járművek karbantartásában rosszabb eredménnyel.”
A műszaki paramétereket illetően elmondta: ezeket a paramétereket nem kellett a Bombardier versenybentartása miatt megváltoztatni.
Pénzügyi malőrök
A Stadler közleménye szerint a pályázati kiírás a pályázó utolsó három pénzügyi évének konszolidált mérlegének benyújtását követelte meg. Ezért a pályázaton induló Stadler Bussnang AG pályázó társaság 100 százalékos tulajdonosa, azaz a Stadler Rail AG konszolidált mérlegének benyújtásával megfelel a MÁV Rt. által kért adatszolgáltatási feltételeknek. A MÁV azonban pontosan ezért indított vizsgálatot a Stadler pályázatával kapcsolatban.