Belföld

A londoni útdíj kiszorította az autósokat

A londoni reggeli dugó és a büdös szinte teljesen megszűnt, mióta a város polgármestere bevezette az úthasználati díjat. Ma már a belvárosban csak öt font megfizetése ellenében hajthatnak be a gépkocsik.

A projekt a kezdet kezdetén még “merész kísérlet” számba ment. Mára viszont már sikertörténetként emlegetik. A Tower Bridge és a Hyde Park közötti mintegy 20 négyzetkilométeres terület levegője lényegesen megtisztult – áll az MTI közleményében. A városi kassza pedig évente 250 millió forintnyi fonttal gazdagodik, amit teljes egészében a tömegközlekedés fejlesztésére fordítanak. A sikeren felbuzdulva London polgármestere 2007-től a védett övezet kibővítését tervezi még akkor is, ha ezzel már sokak szerint túlfeszíti a húrt.

A belvárosban sokat javult a helyzet. A forgalom 15 százalékkal mérséklődött, egyharmadával csökkent a porképződés és nyolcvanas évek óta a legalacsonyabb szintre esett vissza. Ezen a téren Londonnak még sokat kell tennie. A brit főváros Athén után a második legszennyezettebb európai metropolisz. A közlekedés ritkítása érdekében hozott intézkedés a légszennyezés csökkentése irányába tett első eredményes lépésnek is tekinthető és ezzel ki is érdemelte a Greenpeace környezetvédelmi szervezet méltatását is. A londoni szmog persze még így is évente 380 áldozatot szed, 150-nel többet mint a közlekedés maga.

A projekt sikere lakatot tett az ellenzők szájára, holott kezdetben még “útonállásról” beszéltek. Londonban reggel hét óra és este fél hét között átszámítva kétezer forintért lehet behajtani a belváros védett övezetébe. A díjfizetés alól csak a különlegesen környezetbarát autók, a buszok, a taxik, a rendőrségi és mentő járművek kivételek. Siker ide vagy oda, Livingstone polgármester az év elején már nem tudta keresztül vinni 60 százalékos díjemelési tervét, ami 8 font körüli összegre növelte volna a behajtási díjat. Ez már mindenkinek sok volt a jóból. A Greenpeace szerint azonban még ez is kevés. Ők a terepjárók tulajdonosaival 22 fontot (nyolcezer forintot) fizettetnének. Livingstone viszont teljesen kitiltaná a nehéz összkerékhajtású autókat.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik