Belföld

Sínen vannak?

A MÁV vonattenderén állítólag minden rendben volt, a pénzügyi vezérigazgató-helyettest mégis felfüggesztették, a vesztes pályázó pedig döntőbírósághoz fordul. A kis különbségek miatt a pályázók puskázhattak egymásról.

Dúl a nyilatkozatháború a MÁV elővárosi motorvonat tenderén nyertes és vesztes vállalkozás között. A győztes svájci-magyar Stadler-Ganz Transelektro páros szerint a vasúttársaság nem választhatott volna jobbat az ő vonatuknál, de a döntést megalapozó értékelő táblázat szerint az ezerből mindössze 7 pontos különbség döntött az ügyben. Az alulmaradt német Bombardier ezért a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult jogorvoslatért, és a tender újraszámlálását kérte.



Sínen vannak? 1

A győztes modell

A MÁV kétszer harminc elővárosi motorvonatot vásárol, összesen 320 milliárd forintért. A tendergyőztes svájci-magyar Flirt típusú motorvonat által 30 év alatt 27,5 millió eurót takarít meg a MÁV – mondta Dunai Zoltán, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. vezérigazgatója. Szerintük ugyanis vonatuk gyorsabbb a konkurenciáénál, így 160 kilométeres óránkénti sebessége révén az intercity forgalomban is indítható, míg a legfeljebb 140 kilométert megtenni képes Bombardier vonatok nem kerülhetnek ebbe a kategóriába. Így a tenderbizottság – véli Székely Péter, a Transelektro csoport vezérigazgatója – a kiírt feltételek követése után nem választhatott mást, mint a Ganz Transelekto-Stadler páros által ajánlott Flirt motorvonatot.








Számolás-rend

Összesen 19 jellemzőt pontoztak a MÁV tenderén az értékelésnél, ebből hat tartozott a pénzügyi részhez. Az utolsó fordulóban a pályázóknak ez utóbbiak esetében lefelé kellett licitálniuk anélkül, hogy ismerték volna a többi összetevőre kapott pontjaik számát.

A Flirt a hatból csak két helyen bizonyult jobbnak: kisebb a karbantartási költsége, továbbá jóval kevesebb áramot fogyaszt. Pusztán a szerelvények árát tekintve – egy utasférőhelyre vetítve – tehát a Talent olcsóbb. Mindezek ellenére összességében még a pénzügyi értékelést is a Flirt nyerte meg, mert azt a két jellemzőt, amelyben jobbnak bizonyult, nagyobb súllyal vették figyelembe a pontozásnál (a súlyozás mértékét a pályázók előre ismerték).

Hasonló a helyzet a 19 szempontot nézve: a Talent 10, a Flirt 9 helyen nyert, és súlyozás nélkül a Talent kapott több pontot. Ezeket viszont aztán a súlyozásnak megfelelően úgy szorozták fel, hogy a Flirt megelőzte riválisát. Az elérhető 1000 pontból a Flirt 929,08, a Talent 922,51 pontot kapott, a verseny tehát minimális különbséggel dőlt el.
(Forrás: Figyelő)

Nem hibáztak, mégis kirúgták


Székely szerint, ha a megszerzett pontokat újraszámolnák, akkor ezzel együtt új számítási módszertant is használnának, ez pedig – mivel az eredetitől eltérne – érvénytelenítené a teljes pályázatot. A MÁV is hasonlóképpen vélekedik, amikor azt állítja, hogy a közbeszerzési eljárás egy éve alatt egyetlen kifogás sem érkezett a módszertan ellen. Az ajánlási felhívás elválaszthatatlan részét képezte az értékelési kritériumrendszer, ami tartalmazta az eljárás során alkalmazott értékelési szempontokat és a számítási mechanizmust. Ezt a MÁV szerint az érintettek elfogadták, kifogás ellene nem érkezett.


Mindezek ellenére a MÁV vezérigazgatója, Mándoki Zoltán felfüggesztette állásából a cég pénzügyi vezetőjét. Ugyanis Ökrös András azt nyilatkozta az index.hu portálnak, hogy a tendert értékelő beruházási szakembereken kívül a vasúttársaság pénzügyeseinek is át kellett volna számolniuk a tender eredményeit.


“Nem állítom, hogy a MÁV rosszul választotta ki a tender győztesét, de szerintem nem mondhatjuk kellően megalapozottan, hogy jó döntés született. Ehhez szükség lett volna arra, hogy az értékelést végzőktől független MÁV-os szakemberek is átnézzék a számítást” – foglalta össze álláspontját Ökrös András az Indexnek. “Közgazdasági evidencia, hogy a versenyzők ajánlatait jelenérték-számítással kellett volna összehasonlítani, nem pedig azzal a módszerrel, ahogy történt” – tette hozzá még a MÁV pénzügyeinek korábbi felelőse.



Sínen vannak? 10

(Forrás: Figyelő! Kattintson a képre!)

A vezérigazgató-helyettes szerint azt is meg kellett volna vizsgálni, hogy a tavaly áprilisban meghirdetett közbeszerzési tender tárgyalási fordulói közben vajon nem módosították-e úgy a szabályokat (ilyesmire számos esetben sor került), hogy emiatt más lett a győztes. Ökrös András az MTI-nek jelezte: továbbra is úgy látja, hogy dupla ellenőrzés kellett volna a tenderszámításnál, valamennyi szakmai vonatkozású megjegyzését fenntartja, de nem kívánja tovább kommentálni a leírtakat.


A MÁV álláspontja szerint viszont Ökrös András, korábban mint a MÁV Treasury vezetője, későbbiekben pedig mint a vasúttársaság pénzügyi vezérigazgató-helyettese mindvégig részese volt a közbeszerzési folyamatnak, tudatában volt a tárgyalások pontos menetének. A tárgyalásokon elfoglaltságától függő gyakorisággal vett részt. Az eljárás időszakában semmilyen kifogást nem emelt, holott azt a társaság mindennapi munkafolyamatában bármikor megtehette volna – olvasható a MÁV közleményében. Egyes megfigyelők szerint ugyanakkor a tender menete során igenis változhattak a feltételek és a pályázatok.


Puskáztak?


Egy név nélkül nyilatkozó, de az ügy menetét jól ismerő szakember szerint az első és a második helyezett pályázatban azért lehetett egy pár egymáshoz nagyon közel eső összeg, mert a pályázók “lestek egymásról”, informátorunk ugyanakkor nem tudott bizonyítékkal szolgálni a puskázási ügyben. Egy másik szakember szerint a számok azonossága valószínűleg gépelési hiba lehet, mivel az eredeti pályázatokban nem mindig azok a számok szerepeltek, amelyek alapján a MÁV értékelt. Egy szintén név nélkül nyilatkozó megfigyelő szerint Ökrös bejelentésével “a robogó vonat elé feküdt a sínekre”.



Sínen vannak? 11

Mindez nem szegte kedvét a kanadai Bombardiernek, és a cég német vállalata (amely az ajánlatot tette a tenderen), megtámadta az eredményt a Közbeszerzési Döntőbizottságnál. Dian József, a Bombardier Dunakeszi Járműjavító Kft. igazgatója a FigyelőNet kérdésére nem tudta pontosan megmondani, hogy mi áll a panaszban.


Véleménye szerint az értékelő táblázat számsoraiban több furcsaság is megjelent, aránytalan számokat találtak benne több helyen is, például az energiafelhasználás terén szembeötlő az aránytalanság. A Világgazdaság értesülései szerint a Budapest-Székesfehérvár vonalon szimulálták a szerelvények energiafelhasználását, e szerint a Bombardier vonata 6944 forintnyi energia felhasználásával továbbítja a szerelvényt ezen a vonalon, míg a győztesnek hirdetett Stadler vonata 5510 forintért. Ez mindössze 20 százaléknyi különbség, szemben a MÁV által korábban ismertetett értékeléssel, ami más összegeket tartalmaz, és amely szerint a különbség mintegy 50 százalék. A fehérvári vonalon szimulált adatokkal már a Stadler kerülne 10 pontnyi hátrányba, s a Bombardier nyerte volna meg – még ha hajszálnyival is – a tendert.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik