Belföld

Csúcson az olaj, drágul a benzin

Az amerikai könnyűolaj öt hónapja nem volt ilyen drága, kedden átlépte a hordónkénti 55 dolláros szintet is. A fekete arany áremelkedését a magyar autósok is egyből megérzik, a csökkenést már sokkal kevésbé.

Csúcson az olaj, drágul a benzin 1

Az olaj ára a 45 dolláros szint körül hullámzott a piac habjain a tél folyamán és az elemzők joggal hihették, hogy búcsút inthetünk egy időre az 50 dollár feletti olajárnak. Erre az adta az alapot, hogy a téli időszakban szezonális okok miatt általában drága az olaj és a tavasz beköszöntével inkább olcsóbbá válik, semmint tovább emelkedne az ára. Ezzel szemben sikerült egy pár olyan tényezőnek összejönnie, ami átlökte a piacot egy-két technikai támaszon és az olaj ára máris elindult új csúcsot dönteni.







Mikor fordul vissza?
Az olaj ára az elemzői konszenzus szerint csökkenni fog az elkövetkező időszakban, de a számos bizonytalansági tényező miatt az elemzők az elmúlt időszakban nem voltak valami sikeresek az olajár alakulásának előrejelzésében. Azonban, ha valóban szezonális jellegű tényezők állnak a mostani áremelkedés hátterében, akkor joggal bízhatunk abban, hogy az északi féltekén a tél elmúltával bekövetkező keresletcsökkenés elegendő lesz ahhoz, hogy megfordítsa a trendet és visszaterelje az olaj árát a 40-45 dolláros szintre. A várakozások az idei évre a 40 dollár körül szóródnak, ami viszont azt sugallja, hogy 35 dolláros olajárat is várhatunk évközben, hiszen a becslések átlagos olajárra vonatkoznak.

Időjárás és politika

Az egyik legfontosabb tényező az időjárás. Legutóbb egy kanadai meteorológus azzal az ötlettel állt a világsajtó elé, hogy el kellene tolni a hónapokat eggyel, mert az évszakok is elcsúsztak. Decemberben és januárban vígan enyhe az idő, míg a nagy fagy februárra és márciusra marad. Ez a megfigyelés így március idusán nem tűnik nagy találmánynak.  Tény, hogy amíg februárig úgy nézett ki, a világ fejlett területei, Észak-Amerika és Európa megússzák a nagyon hideg telet, addig a műholdképeken feltűnt hatalmas fekete folt gyorsan szertefoszlatta a reményeket. A hirtelen beköszöntött hideg jelentős mértékben növelte meg a keresletet a fűtőolaj iránt, ami a kereskedelmi célú tartalékokba is belehasított.

Az időjárás mellett a geopolitikai jellegű kockázatok alakulásáról is érdemes szót ejteni. Az iraki választások késő januárban nem okoztak olyan mértékű megnyugvást a háború sújtotta országban, mint azt Bush elnök retorikája sugallta és az iráni támadás lehetősége sem segíti a politikai jellegű kockázatok csökkenését az olajárban. Sajnos tudomásul kell venni, hogy a világ olajtérképét olyan országok dominálják, ahol nem beszélhetünk demokratikus államberendezkedésről, sem politikai, sem gazdasági stabilitásról. Az iraki háborúval kapcsolatban a legnagyobb félelmet az okozta, hogy a konfliktus destabilizálja a térséget: és a helyzet konszolidációja továbbra sem látható.

Megérezzük


Csúcson az olaj, drágul a benzin 10

Kétségünk ne legyen afelől, hogy a mostani olajár-emelkedés meg fog jelenni a hazai kutaknál is. A Mol a múlt héten már egyszer emelte a benzin és a gázolaj árát. Előbbiét 5, utóbbiét 6 forinttal. Az emelés folytatódhat, ha az olaj ára stabilan ezen a szinten marad, ugyanis ebben az esetben a termékárak (hiszen ez az irányadó a Mol számára és nem az olaj ára, még akkor is, ha a kettő szorosan együtt mozog) is felzárkóznak és a Mol kénytelen lesz ezt tükrözni az áraiban. 

Az olajár-emelkedés hatását azonban valamelyest képes volt tompítani a forint erősödése és a dollár gyengülése. A forint február, tehát az olajár-emelkedés kezdete óta 8-10 forintot erősödött a zöldhasúval szemben, márpedig 10 forintos forinterősödés a dollár ellenében majdnem 3 dolláros olajár-emelkedést képes kompenzálni. Ez praktikusan azt jelenti, hogy az elmúlt egy hónap során a fekete arany árában tapasztalt 10 dolláros drágulásnak csupán 70 százalékát érzékeltük idehaza, ami mintegy 3-4 forintot takarított meg literenként az autósoknak.


Csúcson az olaj, drágul a benzin 11

Viszont ez fordítva is igaz. Jelenleg a magyar fizetőeszköz az elmúlt napok gyengülését is figyelembe véve még mindig közel tanyázik az euróval szembeni sáv erős széléhez, márpedig innen csak egyirányú utca vezet tovább. Abban az esetben, ha a forint esetleges gyengülését változatlan euró/dollár kurzus mellett képzeljük el, akkor könnyen megtörténhet, hogy a magyar autósok az olajár csökkenését már nem, vagy alig fogják a pénztárcájukon érezni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik